Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hur lång tid tar jäsning av lager?

Grundläggande utrustning och teknik.
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

jag köpte mig en smackpack med danish lager jäst. Gjorde en ljus lager av det. Står nu i kylen på ca 10 grader. Problemet är att det läcker lite så det är inget vidare liv i röret. Dock jäser det, en del skum på, plus att när jag lyfte på locket så lucktade det lite avslagen öl, blandat med jäst.
Men ungefär när kan det tänkas vara klarjäst? Vill hålla på så lite som möjligt med oslomätarn, pga infektionsrisk. Ölet har nu stått i ca en vecka, och oslomätaren visade ca 50normänn när jag började. Vad ska den ner till tro, och när ska jag kolla?

PS, ber om ursäkt för mina extremt dåliga ordvitsar.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av Weinkeller »

Räkna med minst tre veckor, ölen skall jäsa ner till sitt beräknade FG vad det ska ligga på vet jag inte, men kanske runt 12-13. Tiden det tar att jäsa beror på dels jästens kvalité, hur mycket jäst, temperatur och jäsmediumets innehåll, således är det mycket svårt att sia om tiden det tar. Du bör räkna med att det tar minst dubbelt så lång tid som att jäsa en Ale.
Sen har du ju lagringen med...

Om du inte har någon annan jäsning på gång så kan du desinfektera mätaren ordentligt och lämna den i brygden så slipper du stoppa i den mer än en gång. Glutta så lite som möjligt och vänta minst två veckor till innan nästa glutt.
/Weinkeller
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av gullitskatt »

Vad började du på för ochele då?
Själv tycker jag det första går fort, men det sista går trögt som attan.
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

jag har faktistk två mätare, råkade dubbelbeställa. Ska slänga i en.

Men det där med tre veckor, är det totalt, eller inklusive primär och secundärjäsning?

Nu har jag som sagt haft den i kylen i en veckan, den startade på ca 50oslos. Ska den gå ner, så den slutar jäsa i princip, och sen tappas om, in i kylen två veckor till, för sekundären? Eller låter man den jäsa ca en vecka. Tappar om den, sen två veckor på sekundär, för att jäsa ut max, sen tappa om igen, sen buteljering osv?
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

slängde i mätaren nu, och den visade på 30.
Vad ska den ner till innan omtappning osv?

Den luktar lite avslagen öl, lite härligt syrligt och skitmkt jäst. tror detta kommer bli kanonöl. Trist att man måste vänta mer än en månad innan det e klart. Kan ju knappt bärja mig.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av gullitskatt »

Jag brukar köra 2-3 veckor på både primär och sekundär.
Brukar vara runt/strax under 20 vid omtappning till sekundär, och ibland tom ända ner vid 12-15.

Ofta som det beror på hur snabbt det startar upp, hur väl det har jäst
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

ok, alltså mellan fyra och sex veckor totalt i kylen då.
När sekundären är klar, vad kan man förvänta sig att värdet ska ha kommit ner till då? ner mot noll?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av Weinkeller »

Normalt mellan 10-14. Beror på vört och jäst. När det inte jäser mer så är det klart, så enkelt är det.
/Weinkeller
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av gullitskatt »

octavianus skrev:ok, alltså mellan fyra och sex veckor totalt i kylen då.
När sekundären är klar, vad kan man förvänta sig att värdet ska ha kommit ner till då? ner mot noll?
Kör du ölsats och maltextrakt så kan det nog tom hamna upp mot 18 om man har lite otur att det vägrar jäsa ut det sista.
Men kör du ölsats så skulle jag nog gissa på 12-15.
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

jag kör efter det här receptet http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=11474

Satan att det ska ta så lång tid, hade räknat med ca en månad, innan man kunde öppna första kapsylen. Verkar snarare röra sig om två.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av Weinkeller »

Du skulle bryggt, en ale :wink: .

Helst ska du lagra lager 3-8 veckor istället för att göra en klassisk sekundärjäsning. Man väntar ungefär till Oechsletalet sjunkit ner till 3/4 av vad det ska sjunka ner till, t.ex. från 50 till 20 om ölen skall stanna vid 10. Detta varierar förstås och är ingen exakt vetenskap. Skummet bör i princip ha försvunnit från ytan. Därefter sänker man temperaturen 5-8grader från jästempen, i ditt fall 2-5 grader och lagrar ölen vid den temperaturen, kallare=längre lagring. Sen är det primning ,kapsylering och kolsyrejäsning vid rumstemp ett par veckor, sedan kylning och färdigt att dricka, puh!

Jag har själv aldrig jäst en lager bla. beroende på detta, men det ska göras så snart jag orkar investera i frysbox, tempvakt osv.
/Weinkeller
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av octavianus »

ok, det där får bli till nästa gång. Jag har inte tid att vänta så länge, måste vara klart till i Juni, då ska jag åka bort. Annars hade det nog inte varit ngt problem. Just nu har jag den i mitt vanliga kylskåp, där jag sätt i massa grejer på mitten så inte kylan kommer ner helt, så det är ca 10-12 grader där ölet står, och ca 6-8 grader där maten står.
Ska jag göra sådär som du säger, lagra istället för sekundärjäsa, är det bara att ta bort isoleringen och sänka tempen i kylen.

Men som sagt, det finns det inte tid till nu. Plus att jag bara kört en kraftigt moddad ölsats. Nästa gång jag gör lager, eller tja öl i överhuvudtaget (då lager är det ända jag verkligen gilla, de andra går bara an) ska jag göra på riktigt. Verkar skoj. Fast det förutsätter att denna blir bra, annars blir man nog lite avtrubbad, och tycker inte det verkar så skoj.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

hur lång tid tar jäsning av lager?

Inlägg av Weinkeller »

Jo det blir ju lite väntetid, investeringar och lite meckigt. Jag gillar själv ljusa lager bäst, men jag tycker om all annan öl och vin för den delen också :P :P

Lycka till med ölen nu, den blir säkert kanon.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster