Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Melass 250kr

Allt om rom
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Melass 250kr

Inlägg av Dupont »

Var och köpte havre åt djuren på "Granngården" idag och fick se den "gröna dunken" (ohhuh,Horrormusic) :D.

Melass 40 liter för 250 kr dvs 6,25 kr/l men eftersom melass bara innehåller 50 % socker så får man ta dubbel mängd, sålunda 12,5 kr/l. Dyrare än sockret alltså men til skillnad från sockret så kan jag "dra" av melassen på jordbruksrörelsen. Det blir förmodligen +/- rent ekonomiskt.

Ett annat problem är att man måste ha "special" jäst för att jäsa melass, sägs det annars kommer man max upp i 7 % på mäsken. Har kollat runt lite och det därför man blandar melassen med tex majsmjöl för att komma upp i procenten.

Har inte köpt "dunken" ännu! Nån som provat "Granngårdens" melass? Är jävligt sugen att testa i allafall! :)
Senast redigerad av Dupont, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Melass 250kr

Inlägg av aqua vitae »

Den här jästen står det skall funka till melass http://hembryggning.com/butik/turbojast ... -1192.html
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Procenten?!

Inlägg av Dupont »

Hmm... 12-13% inte så högt fastän man kör me "snobbmäsk" :D

Tror jag gör en 50/50 blandning tillsammans med polenta istället, vi får se...hör av mig när provat lite olika "blandningar" 8)
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Dunken?

Inlägg av Dupont »

Vet inte va ni tycker men själva dunken måste väl vara värd ngt. Man kan ju ha den som jäskärl när man gjort slut på melassen.

Billigaste plastdunk på 25 l (som jag hittat) kostar 69 kr på ÖB. En jästunna kostar 89 kr. Ett rimligt prisavdrag på melasspriset borde vara 50-100 kr för själva dunken/förpackningen, eller? :?

Om vi utgår från att dunken/förpackningen är värd 50 kr så blir priset för melassen 200 kr istället för 250 kr. 200/40= 5 x2 = 10 kr/litern, 150/40= 3,75 x2 = 7,5 kr/litern, beräkning beroende hur mycket du "värdessätter" dunken.

Jag ser inte priset problem längre med melassen (ser fint ut i bokföringen också :lol: :lol: :lol: ). Den stora frågan är om det dels går att jäsa och om man kommer upp i procenten. De 50/50 blandningar som jag läst om på utländska sidor så har man fått upp procenten i 15% (har enbart kollat på mörk Rom tillverkning eftersom jag inte har en kolonn).

En annan fördel är att ingen "kollar" konstigt på dig om du köper en dunk melass i jämförelse om du skulle köpa 20 kg socker.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

dunk

Inlägg av Dupont »

Nu har jag köpt dunken (jävligt tung och bära). :)

Fortsättning följer....
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Melass 250kr

Inlägg av PsyTronix »

Vad används melass till normalt?
Vi väntar laddade! :D
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Melass 250kr

Inlägg av Tokke2 »

melass brukar vanligtvis användas som tillskott till djurfoder o liknande

Two pounds of brown sugar per one gallon of water and one cup of honey for every ten gallon batch. Starting hydrometer reading of about 90. Do not exceed 100. Add 1 to 3 ozs of yeast per 10 gallons of mash.

Heat one fourth of your water to 120 or 130 degrees only hot enough to melt the sugar, then stir in your sugar and then the honey last. Pour it into your fermenter and finish filling with cool water to cool it down to 80 degrees. Take a hydrometer reading and adjust as needed. The add your yeast. 6 to 14 days to ferment.
Yields about 12% alcohol.

ett recept på rom som du skulle kunna testa

ska köpa en melass dunk själv snart o testa lite rom
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Melass 250kr

Inlägg av PsyTronix »

Blir att testa då jag fått lite mer ekonomi!
Blir kul med rom också!
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Nja

Inlägg av Dupont »

Tokke2 Postat: lör mar 14, 2009 2:59 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

melass brukar vanligtvis användas som tillskott till djurfoder o liknande

Two pounds of brown sugar per one gallon of water and one cup of honey for every ten gallon batch. Starting hydrometer reading of about 90. Do not exceed 100. Add 1 to 3 ozs of yeast per 10 gallons of mash.
Om jag fattat rätt så är "brown sugar" snarlik med melass men det är dock inte samma sak. I USA är det många som använder det istället för melass därför att det är billigare. Här följer det recept som jag tänkte följa (jäser fint för närvarande :) );

2.1) 4 kg molasses and 2 kg white sugar for 20 l water
This is equivalent to 200 g sugar/litre

Man kan även tillsätta en massa saker om man ska göra rom (det kanske var så du tänkte Tokke2?) "Rum gets additional flavor from ex Bourbon barrels and caramelised (burnt) sugar." Även ingefära skall vara bra att krydda mäsken med!
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

JIPPPPPI!!!!!

Inlägg av Dupont »

:lol: :lol: :lol:

Har "brännt" första "melassmäsken", och jag säger så här; om ni kunde bara känna doften och smaken av den här Romen så skulle det bli rusning till "Granngården" :lol: men det är klart jag har ett speciellt förhållande till mörk rom. Gillar man inte mörk rom typ "Negerita" så ska man inte göra den här mäsken. Till alla er som gillar rom, så här gjorde jag steg för steg.

1.) Blanda ihop 4 kg melass and 2 kg socker med 20 l vatten. Ta först melassen för att den är så kladdig så du behöver skölja rent med vatten sedan. Jag tillsatte en knytnävsstor bit färsk ingefära också.

2.) Testa med Oechslemätare. Körde med "häxan" jäst (ingen specialjäst,går bra ändå). Tog 2 veckor att jäsa ut. Luktar lite "brakskit" när den jäser men det inge fara. Det är ju resultatet som räknas. Tror att detta fenomen som gjort att folk undvikit melass. Dom sista dagarna så förändrades "lukten" till läsken Ginger ale.

3.) Destillera som vanligt, lukten vid bränning påminner om "knäcktillverkning"

Det var alltså 50/50 blandningen, Nästa "test" så blir det bara med melass! Vi hörs kompisar!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Melass 250kr

Inlägg av Mooki »

Låter riktigt kul, blir lite smått sugen på att testa själv vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

smolk i glädjebägaren

Inlägg av Dupont »

Nu har jag även brännt mäsken som innehöll bara melass. Styrkan/procenten bättre än vanligt :), samma mängd som vanligt dvs ekonomiskt hållbart :) men smaken var inte lika bra som 50/50 blandningen, faan vilken halsbränna, fastän jag kolat 2 ggr :cry: . Det får jag nog lagra några år innan det blir bra.

Nu har jag en ny sats som innehåller kaffe och polenta. Hör av mig om vidare resultat. Learning by doing :wink:
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Melass 250kr

Inlägg av trippp »

Kaffe i mäsken? Hur tänkte du då?
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

kaffe

Inlägg av Dupont »

Nja jag såg det där med kaffe tillsättning på ett utlänsk forum och tänkte prova det. Vi får se om det blir nån smakskillnad. Det verkar dock vara populärt och krydda melass mäsk så jag tyckte mest det var en kul grej me kaffe :)
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Melass 250kr

Inlägg av trippp »

Vad använder du för brännare?
Skriv svar

Återgå till "Rom"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster