Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rulles rödvin

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Danne86
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 24, 2008 16:58

Rulles rödvin

Inlägg av Danne86 »

Jag har tänkt mig att jag ska brygga rödvin med en lite dyrare och bättre vinsats så jag har kollat på rulles webbutik. Dom jag lutat åt (jag ska bara brygga en av dom till att börja med) är Rulles Classic Röd Bordeaux, Rulles röd rioja, eller någon av dom röda "Rulles Exclusiv". Sånt som inte ska innehålla en massa socker utan bara bryggs på druvsafter. Någon som har tips om vad som är bra och vad som är mindre bra? Ska man köra med jästen som följer med (det vill säga skickar dom med bra jäst i dom bra vinsatserna) eller ska man beställa nån levande jäst separat om man vill göra så gott vin som möjligt? Eller är rulles vinsatser kanske inte det bästa som man bör prova, isf vilken annan sats rekomenderas?
Danne86
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 24, 2008 16:58

Rulles rödvin

Inlägg av Danne86 »

för övrigt så håller jag på att samla vinflaskor med skruvkork (så dom är enkla att återanvända) så det lär väll ta ett tag innan jag kan börja brygga men men...
Danne86
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 24, 2008 16:58

Rulles rödvin

Inlägg av Danne86 »

har även kollat lite på DOC'S rödvinssatser (typ samma prisklass, 300-400) och kan ju eventuellt köra en sån istället för Rulles. Men den stora frågan är alltså, ska jag ta jästen som följer med eller ska jag beställa en annan bättre, isf vad är att rekomendera?
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Rulles rödvin

Inlägg av gullitskatt »

Testade grand superiors barolo sats och var ett gott och bra vin.
Danne86
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 24, 2008 16:58

Rulles rödvin

Inlägg av Danne86 »

använde du jästen som var i satsen då? Jag funderar på att göra antingen cab. sauv. eller merlot eller bordeaux (en sats alltså) och då känns väll någon sorts levande bordeaux jäst som lämpligast. Hittade en här http://www.wyeastlab.com men jag verkar inte kunna beställa därifrån om jag inte har ett företag (vilket jag inte har) så jag vet inte...
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster