Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

likör 43

Fill-ups samt egentillverkade och köpes-essenser
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

likör 43

Inlägg av ProViva »

Behöver tips på bra fill up eller alt. en essens att blanda med.
Jag har aldrig smakat originalet och skulle behöva förslag på vilken ni skulle valt av det marknaden har att erbjuda.

Anledning till inköp:

Har köpt en fill up Tequila Rose till frugan (som blev riktigt bra enligt henne), och då skulle hon blanda en "Rosa Pantern" som då även kräver likör 43.
Den här skrev:Hisab Creamy Fill-up

* 46270 Toffeé Cream
* 46273 Lakrits Cream
* 46269 Tequila Rose
* 46278 After Nine
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

likör 43

Inlägg av Mooki »

Har inget recept på 43:an, men väl på 44:an :)
Ska tydligen vara lite likt.

44 sockerbitar
44 kaffebönor
1 apelsin
1 pava spånken (40%)

Gör 44 jack i (den väl tvättade) apelsinen och stoppa in kaffebönorna.
Langa ner citrusfrulten i spånket och plurra 1 sockerbit.
Mata behållaren med 1 sockerbit om dagen tills alla sockerbitarna är slut.
Personligen brukar jag langa i 8-10 kaffebönor extra på slutet och låta dra några dagar för att balansera smaken lite.
(Fritt efter "Sannas Likörbok")

/M
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

likör 43

Inlägg av ProViva »

Tack för det...

Fler tips, folks?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

likör 43

Inlägg av temp_wricko »

Finns i bryggbutiken, både av märker Grands och Prestige.
/Wricko
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

likör 43

Inlägg av ProViva »

temp_wricko skrev:Finns i bryggbutiken, både av märker Grands och Prestige.
Jo, jag vet vilka som finns. Men vilken är närmst en 43:a?

Köpte idag en "Likör 45" som jag ska blanda strax. Får se hur den blir.
Det är en fill up från Old grand.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

likör 43

Inlägg av bonkeman »

Blåser liv i en gammal tråd.

Jag har nyligen provat Hisabs Likör 34 (ja, det skall vara 34) som faktiskt var ganska trevlig. Det var en fillup. Tjejen godkände också och hon gillar Likör 43. Den är ju inte på pricken lik, men den är helt ok. Konsistensen är också någon tunnare på fillupen än originalet.
Joseph Sheridan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 09, 2009 23:10

Närmast Likör 43 är... Likör 43!

Inlägg av Joseph Sheridan »

Jag blåser ytterligare liv i denna tråd. Även jag är stort fan av Liqueur 43. Testat flera olika likör 34-fillups med varierat resultat. Vissa trevliga men inte alls särskilt lika originalet.

Borgeby kryddgård har dock en i mitt tycke ett grymt bra alternativ (ej fill-up dock) som i nätbutiken heter Vanilj "Likör 43" essens. Den kostar en tia och blandas med lite vit sirap och sprit.

Både smakar och luktar riktigt likt originalet.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Närmast Likör 43 är... Likör 43!

Inlägg av bonkeman »

Joseph Sheridan skrev:Borgeby kryddgård har dock en i mitt tycke ett grymt bra alternativ (ej fill-up dock) som i nätbutiken heter Vanilj "Likör 43" essens. Den kostar en tia och blandas med lite vit sirap och sprit.

Både smakar och luktar riktigt likt originalet.
Tur att jag kör E6:an förbi varje dag då! Har redan köpt en flaska och ska prova! Det är ju dessutom jävligt billigt om den är bra.
Joseph Sheridan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 09, 2009 23:10

Re: Närmast Likör 43 är... Likör 43!

Inlägg av Joseph Sheridan »

bonkeman skrev:
Joseph Sheridan skrev:Borgeby kryddgård har dock en i mitt tycke ett grymt bra alternativ (ej fill-up dock) som i nätbutiken heter Vanilj "Likör 43" essens. Den kostar en tia och blandas med lite vit sirap och sprit.

Både smakar och luktar riktigt likt originalet.
Tur att jag kör E6:an förbi varje dag då! Har redan köpt en flaska och ska prova! Det är ju dessutom jävligt billigt om den är bra.
Jag drog tyvärr en något förhastad slutsats.

Har nu köpt samma essens en andra gång och tycker inte att den riktigt gjorde sig lika bra konstigt nog. smaken är lite frän och färgen är för röd. Använd inte starkare sprit än max 30% och lite extra sirap/body. Körde själv med styrka över 40% denna gång och det var nog ett misstag.

Jag får testa en tredje gång och jobba lite med proportionerna.

Jag vet inte hur de blandar sina essenser men jag köpte samtidigt Italiano (Galliano) vilken de har bommat originalet totalt. Det lustiga var att dessa två essenser påminner om varandra i både färg och smak, och det är verkligen inte som det ska vara.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Närmast Likör 43 är... Likör 43!

Inlägg av bonkeman »

Joseph Sheridan skrev:Jag drog tyvärr en något förhastad slutsats.

Har nu köpt samma essens en andra gång och tycker inte att den riktigt gjorde sig lika bra konstigt nog. smaken är lite frän och färgen är för röd. Använd inte starkare sprit än max 30% och lite extra sirap/body. Körde själv med styrka över 40% denna gång och det var nog ett misstag.

Jag får testa en tredje gång och jobba lite med proportionerna.

Jag vet inte hur de blandar sina essenser men jag köpte samtidigt Italiano (Galliano) vilken de har bommat originalet totalt. Det lustiga var att dessa två essenser påminner om varandra i både färg och smak, och det är verkligen inte som det ska vara.
Ok, ingen ekonomisk katastrof om det skulle visa sig bli dåligt. Jag hade vägarna förbi och det kostade en tia. Jag ska prova, men att ha 30% verkar ju lite tamt. Riktig Likör 43 ligger ju trots allt på 40%. Nåja, vi får se.

Som jag förstod det så köper de helt enkelt in sina essenser och häller på småflaskor och smäller dit sin egen etikett. De står alltså inte i köket själv och kokar som man kanske först vill tro :!:
Joseph Sheridan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 09, 2009 23:10

Re: Närmast Likör 43 är... Likör 43!

Inlägg av Joseph Sheridan »

bonkeman skrev:
Joseph Sheridan skrev:Jag drog tyvärr en något förhastad slutsats.

Har nu köpt samma essens en andra gång och tycker inte att den riktigt gjorde sig lika bra konstigt nog. smaken är lite frän och färgen är för röd. Använd inte starkare sprit än max 30% och lite extra sirap/body. Körde själv med styrka över 40% denna gång och det var nog ett misstag.

Jag får testa en tredje gång och jobba lite med proportionerna.

Jag vet inte hur de blandar sina essenser men jag köpte samtidigt Italiano (Galliano) vilken de har bommat originalet totalt. Det lustiga var att dessa två essenser påminner om varandra i både färg och smak, och det är verkligen inte som det ska vara.
Ok, ingen ekonomisk katastrof om det skulle visa sig bli dåligt. Jag hade vägarna förbi och det kostade en tia. Jag ska prova, men att ha 30% verkar ju lite tamt. Riktig Likör 43 ligger ju trots allt på 40%. Nåja, vi får se.

Som jag förstod det så köper de helt enkelt in sina essenser och häller på småflaskor och smäller dit sin egen etikett. De står alltså inte i köket själv och kokar som man kanske först vill tro :!:
Nej det är väl så tyvärr. Det vore helt klart mer spännande, men det vore ändå intressant att veta av vilken grossist de köper. Angående styrkan så står det 31% på originalflaskan från systemet, men det kan ju finnas andra tillverkare av den ädla drycken förstås.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

likör 43

Inlägg av bonkeman »

Du har rätt. Jag tittade i barskåpet precis och den ligger på 31% :oops:
Skriv svar

Återgå till "Essenser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster