Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skåne Akvavit

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Skåne Akvavit

Inlägg av aqua vitae »

Är det någon som har recept till hur man får en snaps som är så lik Skåne Akvavit som möjligt? Det jag vet är att man skall använda kummin, anis och fänkål och kanske en nypa socker, men jag vet inte hur mycket per cl av vardera krydda.
Det går ju att exprimentera förstås men det vore enkelt om nån har ett recept så jag har nått att börja med...
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Skåne Akvavit

Inlägg av aftonande »

Det är bara att ha en liten mängd av kryddorna över natten. Dagen efter silar du av och känner om du vill ha mer smak av en av dem, då låter du spriten dra ett tag till med endast den kryddan.
Användarvisningsbild
Zollax
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 02, 2008 22:57

Skåne Akvavit

Inlägg av Zollax »

Finns väl som essense annars?
annars finns kryddorna färdiga här:
http://www.pgw.se/product_info.php?cPat ... cts_id=942
antar att de är samma?
Jäser: Var ett tag sen nu tyvärr!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Skåne Akvavit

Inlägg av aqua vitae »

Jag fick till en rätt bra Skåne.
Kommer inte ihåg mängd jryddor per liter men jag tog ungefär lika stora delar anis, fänkål och kummin och en nypa socker. Fänkålen var så god så jag tog nog extra mycket sådan. Sen fick den stå några dagar med kryddorna i.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster