Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mindre mängd som kolas

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
HomeMade
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons nov 05, 2008 21:00

Mindre mängd som kolas

Inlägg av HomeMade »

Hejsan,

Jag har en minivariant av plastisen, och får därför endast ut knappt 1 liter sprit per omgång. Jag vill kola, men alla verkar ha större satser (6 liter sprit) när de kolar. Hur kan jag kola mindre satser på bästa sätt utan stor alkoholförlust? Finns det någon mindre variant av reningsmoddar? Använder sig även PET-kolare av ett rör, eller kör de bara rätt igenom en petflaska?
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mindre mängd som kolas

Inlägg av PsyTronix »

Va ballt! :D
Bild?
Hur stark är den litern du får ut?
Vad har du för ytterhink samt inner hink? :)
Du kan ju alltid köra en gång med bara sprit i plastisen.
Då försvinner en del smak och lukt! :)
Annars vet jag inte riktigt hur du ska gå tillväga faktiskt :(
Användarvisningsbild
Cookie
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:56
Ort: Uppland.

Mindre mängd som kolas

Inlägg av Cookie »

Stationär kolning kanske skulle fungera bra för dig?
Väldigt enkelt och mindere slabb med kolet med det tar längre tid om du har ganska smutsig plastis sprit.
Gör så här: Ta en 1,5L flaska eller dyligt i med spriten och ta 1-2dl kol och tippa i och låt de stå och skaka flaskan imellan åt.
Jag vet inte exakt hur länge det kan ta men om man inte har så smutsig sprit läste jag att de gick på någon dag. Men andra menade att det tog upp till 2månader om jag inte har helt fel, det beror mycket på hur hög standard du har gissar jag på.

Lycka till! :)
Alcohol is only a temporary solution if you stop drinking it. :D
HomeMade
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons nov 05, 2008 21:00

Mindre mängd som kolas

Inlägg av HomeMade »

Stationär kolning verkar intressant! Spelar det ingen roll hur stor mängd sprit man har då? Alltså förlorar man inte stor alkoholmängd?
Användarvisningsbild
Cookie
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:56
Ort: Uppland.

Mindre mängd som kolas

Inlägg av Cookie »

Jag tog som alternativ 1L sprit för att du skulle kola mindre satser.
Jag vet inte hur mycket % man förlorar på stationär kolning men jag kan inte tänka mig att det försvinner mer än vanlig kolning, du får helt enkelt pröva.
Nej du kan väl egentligen kola lika stora volymer som med vanlig kolning på detta sätt skulle jag tro men skulle nog ta en jäkla tid.
Alcohol is only a temporary solution if you stop drinking it. :D
Användarvisningsbild
dieselknugen
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor dec 18, 2008 2:08
Ort: hemort

Re: Mindre mängd som kolas

Inlägg av dieselknugen »

ja brukar göra som så när ja kolar mindre mängder. tar en 2liters flaska å kapar av botten å trycker ner bomull i flaskhalsen sen gör ja ett litet hål i korken typ 2-3mm stort sen fyller man med kol så det är ungefär 13cm upp till kanten. sen tar du en stor toa rulle å sätter ner flaskan i rullen i hålet alltså. å sätter en gryta eller dyligt under så spriten rinner ner i.. OBS blöt ej kolen!!!!! du blandar ut spriten till 45% om det är möjligt. sen tar du bort det första som kmr det är bara vatten det vill man inte dricka!! typ 2-4 DL =) men frågan är ju får du ut 1l sprit som du bara ska rena eller måste spä ut? ja kör i kolonn så ja har ju starkare sprit från början.,. annars tar du bara mindre av allt, sen när du har renat klart häller du i ca 5dl vatten i pet-flaskan så får du ut sist spriten som ligger kring 25-30% blir fint å göra essenser på=) OBS har du lite sprit så ha inte så mkt bomull i botten den suger upp så mkt vätska. lycka till
skål!!
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Mindre mängd som kolas

Inlägg av scaryeyes »

behöver ju inte borra hål i korken. Bara lossa den tills det droppar lagom. Å sätt petflaskan i en 5 litersdunk.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster