Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En supersnabb fråga om jäst!

Utrustning och teknik.
OstOchLax
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 02, 2009 4:51

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av OstOchLax »

Hej ! skulle vilja veta vad det är för skillnad att göra cider på torrjästen(för bakbröd) än torrjäst (för sura degar ) som båda finns att köpa i affären. :) :D
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av svartnos »

Skulle inte rekomendera någon av dom jästerna.
Köp riktig vinjäst istället...
OstOchLax
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 02, 2009 4:51

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av OstOchLax »

ok , men om i det fallet jag bara hade nån av de två... och går vinjäst att få tag på vart somhelst? Inte sett det i affären dock. :shock: :?
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av nes »

Den för söta degar skulle jag satsa på. Sura degar?? Så det finns speciell jäst för surdeg? Den ska du i alla fall INTE ha! :D

Tror utbudet varierar med latituden, där jag bor finns det i stora mataffärer och ÖB.
OstOchLax
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 02, 2009 4:51

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av OstOchLax »

ok , vet inte vad skillnaden på de två jästerna är ? De borde ju ha ungefär samma eftersom båda är torr och jäser :) kan säga att jag råkade inhandla den för matbröd eftersom på en instruktion var det en påse med blå text och denna hade det...
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av svartnos »

Är det denna du tänker på?
http://www.angelfire.com/ab7/cider/cider.html

Försök att kolla runt här på forumet för bästa resultat, det blir inte bra med sådan jäst...
OstOchLax
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 02, 2009 4:51

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av OstOchLax »

jo jag vet att nån skulle länka den :p och har hittat 2 recept totalt på internet .... men som sagt back to topic, vad är skillnaden på de 2 jästerna??
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av nes »

Det är två olika stammar som antingen ger goda matbröd eller bullar. Vilken som är bäst i mäsk vet jag inte, den för söta degar kanske klarar det osmotiska trycket från sockerkoncentrationen bättre medens den andra kanske bättre slukar upp varje liten sockermolekyl.

Sen skrev du "sura degar" också, finns tydligen en jästmix för surdegsbröd. Påsken är nära, så kör på den om du ska göra surt vin till långfredagen :roll:.
OstOchLax
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 02, 2009 4:51

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av OstOchLax »

Tack för att du tog dig tiden Nes ;) ha det bra hej
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

En supersnabb fråga om jäst!

Inlägg av scaryeyes »

Jag använde den till söta degar till mitt första test. Hisab vinjäst från maxi till den andra
Får se hur det blir.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster