Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Utrustning och teknik.
pekkapower123
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 16, 2009 20:41

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av pekkapower123 »

tjoooo

jag tänkte göra en jätteliten testsats cider i en 50centilitersflaska bara för att testa och se om magin verkligen fungerar!!

Tänkte göra såhär efter tips från en kompis, men han har ingen större koll så jag tänkte kolla med er proffs ;D <3

äppeljuice nästan ända upp i flaskan
1 dl strösocker
1 tesked torrjäst

hahahaha nu garvar ni nog, men vad tror ni, kommer det funka? kommer det smaka? kommer det vara nå alkohol at all? tell me everything!!!

tack på förhand :P [/b]
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av attackbever »

Låter ju som något äckel recept hämtat direkt från flashback.
Visst det kommer jäsa men det är ju skamligt att kalla det för cider.
Lycka till :roll:
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av PsyTronix »

Att kalla det cider är fel tycker jag.
Smaksatt mäsk kanske?
Det blir väl alkohol om det jäser.
Smaken kommer väl vara som den är.
Testat sånt där recept och fick ut relativt bra dricka.
Smakar mer vin än cider och att få det kolsyrat fick jag då EJ.
Jag jäste 10 liter! :D
Mest som för skojj skull!
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av starnas »

Kör i en 1,5 L flaska om du vill göra nåt mindre. Ha i tre lättdryckspaket istället med valfri smak, 6 dl alltså. Häll i 90-100 gram socker och fyll upp med vatten, men inte ända upp till korken. Ha i nån jäst, helst vinjäst om du kan få tag på det. Vänd lite på flaskan så att sockret och jästen löser sig i saftblandningen och vänta ett par veckor (öppna inte korken förrän det jäst färdigt!) :)
Korken behöver du bara lätta lite på så att koldioxiden kommer ut, den lägger sig som ett lock över den jäsande saften så ingen ohyra ska komma in.
pekkapower123
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 16, 2009 20:41

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av pekkapower123 »

åfan, tack för alla tips och kommentarer. just nu jäser två 50centiliters petflaskor i en kista på mitt rum. Körde MER äppeljuice, drack upp en liten bit längst upp. körde i 1 dl strösocker, lät det lösas upp, körde sedan i en knapp tesked torrjäst(för söta degar) ;D haha

sen skakade jag så in i helvete, vet inte varför, men de kändes bra :D tre timmar senare öppnade jag korkarna och lät det pysa litegrann. fortsätt skriva era åsikter och tips osv :D <33
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av starnas »

MER äppeljuice har nog konserveringsmedel i sig (iaf de som finns på flaska) som gör att det inte ska börja jäsa, men bakjästen som är ganska kraftig kanske övervinner det om du har tur. Glöm inte att lätta på korken ibland :P
När det slutat jäsa (det kommer inga små bubblor från drycken om man tittar noga), låt flaskorna stå tills drycken är klar och häll försiktigt över på en annan flaska. Vill du ha kolsyra i, häll i knappt en halv tesked socker så det jäser upp lite tryck i flaskan (du ska alltså ha korken på nu).
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av PsyTronix »

Jag använde ICA äppeljuice
Kollade så det inte var koncerverings medel i min och det jäste utav bara helvete! :D
Hoppas det går bra för dig! :)
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av attackbever »

Jag håller på med lite cidertillverkning du kan följa projekten på min blogg.

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/attackbever
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Hjälp mig som nybörjare att lyckas med min första sats ever!

Inlägg av kvm3 »

pekkapower123 skrev:åfan, tack för alla tips och kommentarer. just nu jäser två 50centiliters petflaskor i en kista på mitt rum. Körde MER äppeljuice, drack upp en liten bit längst upp. körde i 1 dl strösocker, lät det lösas upp, körde sedan i en knapp tesked torrjäst(för söta degar) ;D haha
Torrjäst har en förmåga att ge en horribel bismak, särskilt den för söta degar... :?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster