Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Alkoholstyrkan på kryddsnaps???

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Alkoholstyrkan på kryddsnaps???

Inlägg av Dupont »

Vad skall man ha för alkoholstyrkan på kryddsnaps? Endel säger att 40 % procent är för mycket och att det skall vara 30% istället för att kryddorna inte skall "försvinna". Vad gäller? Med kryddsnaps menar jag sprit med tex johannesört, malört etc.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Alkoholstyrkan på kryddsnaps???

Inlägg av Mooki »

Är nog mest en smaksak.
Själv kör jag 40+% (dvs från 40-50%).
Risken finns att man med starkare sprit drar ut oönskade bitterämnen, å andra sidan tycker jag att 30%-igt blir för blaskigt för att snapsa på.

/M
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Alkoholstyrkan på kryddsnaps???

Inlägg av aqua vitae »

Jepp 38-40% är nog bäst, jämför med Skåne t.ex.

38% är förövrigt den alkoholstyrka som ger den allra bästa smaken på en vodka enligt de flesta ryska kännare, anledning till att de tog 40% som standard var att det vart jämnare siffror att räkna alkoholskatt på osv.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Alkoholstyrkan på kryddsnaps???

Inlägg av Mooki »

Medförde en del andra bieffekter, tidigare låg en hel del sorter på 43-46% men iom regleringen blev de 40% eller försvann :cry:

/M
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

50%

Inlägg av Dupont »

Ok, att jag fråga var för att mina sk "polare" "dissa" min 50 %iga kryddblandning. Det skall ju kännas man dricker sprit 8) tyckte jag.

Men resultat blev ungefär som när jag gjorde efterrätten "rom och russin" med 60 % Strohrom. Folk somna innan tolvslaget på Nyårsafton och skyllde på mitt dricka :oops:
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster