Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Extra jästnäring

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Dr_m
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:00
Ort: I närheten av Mjörn

Extra jästnäring

Inlägg av Dr_m »

hejsan..
en snabb fråga har jag som jag inte kunde hitta när jag sökte

på Sweet Mead mjödjäst (Vintner's Choice 3184 Activator) står det att man skall använda extra jästnäring vid mjödtillverkning. hur viktigt är det å hur mycke ska man ha..går det bra å köpa den jästnäringen dom har på humlegården?? mvh Dr
Användarvisningsbild
wolfheat
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 28, 2006 2:00
Ort: Uppsala

Extra jästnäring

Inlägg av wolfheat »

Hej! Snabb fråga snabbt svar.

Om du gör en starter så används ofta betydligt mer näring än vid själva jäsningen. Enligt förpackningen jag har så använder man 0.25tsk till 1pint (=0.473liter) näring till starters (Om du vill, släng i några russin) enligt deras hemsida halva den mängden. Till jäsningen 1tsk till (5gallon) ca 18.9liter öl, enligt hemsidan 1-2tsk till (5gallon) 18.9liter mjöd .


Enligt Wyeast hemsida:
1 - 2 ounces per 10 bbl of wort
4.2 grams per hectoliter of wort
½ teaspoons per 5 gallons of beer or cider
1/8 teaspoon per 1 pint for yeast propagation
1 - 2 teaspoons per 5 gallons of wine or mead

EDIT: Jag var tvungen att betala ca 40kr för att få näringen hemskickad, själva näringen kostar bara 24kr och räcker till ca 1000liter vört (minst 500liter mjöd) eller 100liter starters. Tror inte att näringslösningen är ett absolut måste. Ser kanske näringen som en säkerhet till att veta att jästen får de näringsämnen den behöver. Om ett fel uppstår i jäsningen så kan jag utesluta näringsbrist rätt snabbt.

EDIT2: Ingen orsak ;)
Senast redigerad av wolfheat, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Dr_m
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:00
Ort: I närheten av Mjörn

Extra jästnäring

Inlägg av Dr_m »

Ok. tack för svaret :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster