Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mig till skrap tig

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
Bernt
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön feb 19, 2006 1:00

Mig till skrap tig

Inlägg av Bernt »

Hej, ny som aktiv på forumet men deltagit passivt i två år.
utr: gammal omoddad labM :lol:

Fråga: Jag har en gammal ESAB 240A Mig svets, skulle man köpa biltemas TIG tilsats och använda migen som inverter? :?:
Användarvisningsbild
Knasen
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 17, 2006 1:00

Mig till skrap tig

Inlägg av Knasen »

Hmm...JÄ-T intressant frågeställning, det borde ju funka rent tekniskt om man moddar anslutningarna lite + att man får med magnetventilen till gasflödet och kopplar in knappen på brännaren så att man kan slå av o på strömen genom knappen, det borde fanimej fungera.
Användarvisningsbild
arvids
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön apr 30, 2006 2:00

Mig till skrap tig

Inlägg av arvids »

ni tänker helt rätt men det är en sak som skiljer en strömkälle till en mig å en strömkälla till pinne. När du svetsar pinne så har du en konstant ström och en spänning som varierar beroende på ljusbågslängd med mera. medan en strömkälla till en mig har konstant spänning och strömmen varierar beroende påelekrodutstick med mera. är säkert möjligt att d funkar me dtigtilsats te miggen men d e ju som sagt vissa skilnader i strömkällan
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst