Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Anisvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Henri_T
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör aug 06, 2005 2:00

Anisvin

Inlägg av Henri_T »

På den här sidan http://winemaking.jackkeller.net/ hittade jag ett ansivin, eftersom jag har importerat och druckit en del absint (och det finns andra spritsorter med anis: pastis, ouzo, sambucca), tyckte jag det skulle vara roligt att testa. Problemet var bara hans recept bygger på ”Welch's 100% White Grape Juice frozen concentrate”, men jag tänkte ersätta det med russin, så här blev mitt första utkast till fem liter stjärnaniskryddat vin:

2 stjärnanis
250 g russin
1 kg socker
1 citron
1 apelsin
1/8 tsk tannin

Två stjärnanis känns nästa för lite, men de är stora och det är givetvis lätt att lägga till senare, samma sak med tannin. Tycker ni det ser ok ut?

Senare hittade jag ett annat anisvin, som jag funderar över:

ABE = Anise, Banana, Elderberry

2 lbs very ripe bananas
1/2 cup dried elderberries
1 tsp crushed anise (powdery)
7 quarts water
10 cups sugar
1/2 tsp pectic enzyme
1 tsp nutrient
1 tsp acid blend

Men jag är ingen större fann av bananer därför undrar jag, ni som har gjort bananvin, hur mycket av smaken överlever jäsningen?

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster