Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äpplen och saftmaja

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Lo »

Det var så dags att plocka in årets äpplen och det hamnade på ca 70 liter som skall förädlas till cider alternativt vin.
Tyverr har jag inget ledigt kärl att göra det i och för att spara plats i frysen så saftar jag äpplena i saftmajan.

Eftersom jag inte kan pressa ut all saft or den uppblottnade äppelmassan som blir kvar så blir det ungefär 1liter vätska av 10 liter äpplen.
Eftersom jag aldrig bryggt på saft så är jag lite fundersam på hur jag nu skall gå tillväga och undrar om någon här har några erfarenheter att dela med sig av.

Alternativt att hälla upp all saften i damerjeanne, blanda i socker tills ochle mätaren visar ett godtagbart nummer.
Eller att tillsätta mera vatten och sockra upp ytterligare, Så det blir som söt dricksaft som jag jäser.

Smakar jag på saften direkt från saftmajan så smakar det som ganska besk äppelsaft.
Men har tidigare gjort vanlig äppelsaft, då sötar man heltenkelt upp vätskan så har man ett konsentrat.

Hmm läser igenom det jag skrivit nu och det låter kanske lite virrigt, det jag igentligen behöver åsikter på är om jag skall tillsätta vatten och extra socker, eller bara socker till jäsning.
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Morty81 »

vet ej hur andra gör men min idé:
10 liter äpplen körde jag, fick ut ca 1.25 liter saft spädde på med vatten så jag hade 2.5 liter sötade och frös in i frysen i väntan på ledigt kärl!

Som det ligger kvar i frysen vet jag inte hur slutprodukten blir.
Men det är ju lite platssparande.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Lo »

Ja jag har experimenterat lite och tror jag späder ut det ca 1+1. Nu har jag ännu inte bestämt mig om det blir cider eller vin dock. Men jag tror jag siktar på ca 6 - 7% så funkar det åt båda hållen. pga mängden som blir och mina ytterst få flaskor så lutar det åt en massa cider med så jag kan använda vanliga 33or med kapsyl.
Användarvisningsbild
jonny
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre jul 29, 2005 2:00

Äpplen och saftmaja

Inlägg av jonny »

Vad jag har hört ska man inte blanda i socker under tiden man ångar bären. man tappar upp saften som man fryser eller vad använder direkt. när man ska göra vinet sötar man samtidigt med jästen? rätta om jag har fel?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Lo »

Gör man traditionel saft så står det i gammla recept att man skall varva äpplen och socker i saftmajan. Men jag håller med dig. Man sparar nog in en del socker och har bättre kontroll på sötman om man sötar efteråt.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Lo »

En liten bild från första kvällens saftande.
Bild

Landade på 14L fruktsaft och ca 30 ochle.
Spädde ut med vatten till 22L och tillsatte 1375g socker.
Räknar med att vinet/cidern landar runt 6%
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Lo »

ett litet uppföljande på cidern.
Öppnade första flaskan för en timme sedan och cidern är oroväckande god =) Torr och mycket riktigt runt 6%. Kanske lite lite äppelsmak, ska nog dra tillbaka på lite vatten nästa gång. Annars vart det väldigt uppfriskande, mycket nöjd med resultatet.
Användarvisningsbild
idearn
Föredetta moderator
Inlägg: 546
Blev medlem: fre okt 15, 2004 2:00

Äpplen och saftmaja

Inlägg av idearn »

Kanske plocka tidigare för att få lite mer syra i smaken, socker kan man ju fixa ändå... ? Jag kan föreställa mig att man får mer smak ur lite "kartigare" äpplen, ähh vad vet jag om äpplen...
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Äpplen och saftmaja

Inlägg av Pjolteren »

Gör cider/vin på vinteräpplen, mycket bättre smak! :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster