Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skall vissa delar spärras?

Inlägg relaterade till gamla bryggforum, innan ägarbytet i början av februari 2008.

Skall vi sp?rra vissa delar f?r "icke reggade"?

Ja, TT har helt r?tt (som vanligt)
5
45%
Ja, men inte som TT's f?rslag (kommentera sj?lv!)
1
9%
Nej, alla publika val skall vara ?ppna
5
45%
Nej, och skicka l?nkar till farbror bl? (TT e dum i huvet!)
0
Inga röster
 
Antal röster: 11

Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av TommyTurbo »

Vad tycker ni bröder?

Mitt förslag är att spärra följande för icke reggade:

-Allt under "Hembränning" (vilket borde heta "Hobby destilation")
-Köp och sälj

/TT
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av KaptenStofil »

Ni två som röstat "nej", varför skall vi inte spärra dessa delar enl er uppfattning? Ni röstar men lämnar inte er mening?

Personligen anser jag att dessa delar bör spärras då det antagligen leder till att vi får fler aktiva medlemmar då den (förmodligen) åtråvärda infon ligger under "Hembränning". Om vi å andra sidan går efter er linje så anser jag att även gäster skall få lämna meddelanden fritt baserat på det logiska antagandet att om allt skall vara "fritt" varför skall man då inte kunna posta fritt och varför har vi privata forum överhuvudtaget samt (vilket är det viktigaste), vem har bestämt denna imaginära linje av s k informationsfrihet (för fritt är det ju inte)?

Jag är mycket intresserad av att höra argumentationen för ett fritt forum och varför det skulle vara en fördel. Rimligen bör de flesta inse att ett helt fritt forum skulle leda till ett veritabelt kaos med heltidsarbete för adm/mod att städa (och då är det ju ändå inte helt fritt :? ).

Jag ser inte varför vi inte skall pröva denna väg. En liknelse torde vara att en papegoja svälter ihjäl under ca 50 år om den bara får frön och detta är i stort sett samma sak. Om alla gäster får tillgång till godbitarna rätt av så svälter vi ihjäl. Det är lätt att inte posta när man inte loggat in och vice versa. Det går inte att säga att "alla som har konkreta åsikter loggar in", jag gör åtminstone inte det om jag ändå har tillgång till godbitarna.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av Tompa »

Jag röstar oxå nej, nej o åter nej. Åsikter o så finns i en annan tråd.
När så många är osäkra så föreslår jag att vi lägger ner detta.
Sedan fattar jag inte varför det ska heta hobby-destillation? Vem söker på det? Vad är fel med Hembränning?
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av KaptenStofil »

Tompa skrev:När så många är osäkra så föreslår jag att vi lägger ner detta.
Jag håller med på denna punkt (sett till voteringen) men jag kvarstår dock vid min uppfattning, att bjuda på godbitarna leder till "plötslig forumdöd" på sikt.

//MT
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av Aethylicus »

Jag är emot att stänga delar av forumet (som ändå går att komma åt om man reggar sig, dvs inte VIP- eller modforum) av den enkla anledningen att det bara verkar vara att krångla till det utan någon egentlig fördel.

Visst, några kanske reggar sig och börjar skriva, men det är nog en väldigt liten del. Snarare kommer vi bara att öka antalet inaktiva medlemmar. Dessutom uppvägs eventuellt nya (påtvingade?) medlemmar av folk som aldrig kommer in och kan läsa forumet (och förhoppningsvis blir aktiva medlemmar senare) för att de inte orkar krångla med registrering.

Att man inte får skriva inlägg utan att registrera sig tycker jag dock är utmärkt då det håller nere skräpinlägg och missförstånd med vem som är vem.
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av Sqrewdriver »

Aethylicus skrev:Jag är emot att stänga delar av forumet (som ändå går att komma åt om man reggar sig, dvs inte VIP- eller modforum) av den enkla anledningen att det bara verkar vara att krångla till det utan någon egentlig fördel.

Visst, några kanske reggar sig och börjar skriva, men det är nog en väldigt liten del. Snarare kommer vi bara att öka antalet inaktiva medlemmar. Dessutom uppvägs eventuellt nya (påtvingade?) medlemmar av folk som aldrig kommer in och kan läsa forumet (och förhoppningsvis blir aktiva medlemmar senare) för att de inte orkar krångla med registrering.

Att man inte får skriva inlägg utan att registrera sig tycker jag dock är utmärkt då det håller nere skräpinlägg och missförstånd med vem som är vem.
Kunde inte sagt det bättre själv, men även att spärra Köp/sälj så om man
har ett intresse är det ju inte direkt jobbigt att regga sig, lite godbitar
måste ju nästan följa en reggning.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
DigitalStill
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön apr 03, 2005 2:00
Ort: V?sternorrland

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av DigitalStill »

Jag tycker fortfarande att det ger mera för forumet om man låter det vara öppet. Om vi låser de "intressanta" delarna av forumet så kommer dom ju också att försvinna från sökmotorerna vilket gör att det blir en sämre tillströmning av nya "medlemmar".

Detta har som sagt diskuterats tidigare i denna tråd.

/DS
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av KaptenStofil »

DigitalStill skrev:Om vi låser de "intressanta" delarna av forumet så kommer dom ju också att försvinna från sökmotorerna vilket gör att det blir en sämre tillströmning av nya "medlemmar".
Nej, det beror på vilka "taggar" som finns.
DigitalStill skrev:Detta har som sagt diskuterats tidigare i denna tråd.
Jo, men vi kom eg inte fram till något och jag kan inte se motivet till varför allt skall vara öppet. Det är som tidigare sagts inte jobbigt att regga sig. Jag har dessutom sett rätt många användare som inte "orkat" regga sig o s v på andra forum. När man styrde upp det och krävde reggning ökade de kvalitativa inläggen väldigt mycket.

Jag kan inte se att någon anfört någon reell anledning till varför motsatsen skulle vara en fördel. Jag har bara upplevt det som nackdelar.

//MT
Användarvisningsbild
DigitalStill
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: sön apr 03, 2005 2:00
Ort: V?sternorrland

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av DigitalStill »

MajorTom skrev:Nej, det beror på vilka "taggar" som finns.
Jo, om du med taggar menar keywords i headern på sidorna så håller jag med dig om att sökmotorerna indexerar på detta. Men dom flesta sökmotorer väger oftast sidornas innehåll (dvs. det som skrivs i forumet) tyngre än det som står som keywords. (Jag såg just nu att de keywords som bryggforum.com har verkar vara helt fel. Startar en ny tråd ang. detta)
MajorTom skrev:Jo, men vi kom eg inte fram till något och jag kan inte se motivet till varför allt skall vara öppet. Det är som tidigare sagts inte jobbigt att regga sig. Jag har dessutom sett rätt många användare som inte "orkat" regga sig o s v på andra forum. När man styrde upp det och krävde reggning ökade de kvalitativa inläggen väldigt mycket.
Jag är inte på något vis en stor förespråkare för att allt skall vara öppet, mina erfarenheter som informationssökare på internet säger mig dock att det är otroligt mycket smidigare om man slipper regga sig som användare för att läsa på om ett specifikt ämne. Det finns ju inget värre än att ha mängder med konton som man varken kommer ihåg login eller lösenord till...

Men jag är som sagt öppen för att testa detta om ni tror att det kommer att förbättra bryggforum!

/DS
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Skall vissa delar spärras?

Inlägg av KaptenStofil »

Jopp, menar "keywords" men det heter eg metatags (tror jag) :D .

Jag är i o f s ingen förespråkare för att allt skall vara stängt, det är bara det att jag tror att det skulle vara en fördel men vi får se.

//MT
Låst

Återgå till "Arkiverade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster