Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Janssons måste ju vara med

Recept, tips m.m.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Janssons måste ju vara med

Inlägg av KaptenStofil »

Janssons frestelse

8 råa potatisar
2 gula lökar
4 klyftor vitlök (el efter behag)
10-12 ansjovisar
3 dl grädde
1-2 msk smör

Skala och skär potatisen och löken i tunna skivor (el strimla på rivjärn). Vitlöken finhackas. Varva i en eldfast, smord form potatis, ansjovis och lök/vitlök. Sluta med ett lager potatis. Häll på grädden. Lägg några klickar smör överst. Grädda i 200 grader tills potatisen är mjuk. (Ca 45 min, med råriven potatis går det dock snabbare).

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Janssons måste ju vara med

Inlägg av KaptenGrogg »

Vitlök i Jansson? Det var oortodoxt värre.
Nog för att vitlök är ett baslivsmedel som går bra i det mesta, men... Äh, jag får väl pröva och se vad jag tycker.

Däremot vill jag å det bestämdaste avråda från att riva potatisen till Janssons Frestelse. När man river släpper potatisen ifrån sig rätt mycket stärkelse, vilket ger anrättningen en puddingaktig konsistens. Det är verkligen värt besväret att skära stavar för hand, det ger en mycket läckrare konsistens.
Tycker jag.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Janssons måste ju vara med

Inlägg av KaptenStofil »

Japp, det är lite udda men det blir rysligt gott.

Jag håller med om att potatis inte bör rivas ö h t men för den slöa så är det ett fullgott alternativ.
Testa nu denna variant och bli överraskad, vitlöken tar det till nya dimensioner (tycker jag).

MVH
//MajorTom
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst