Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ingen kolsyra alls?

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Spunk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön okt 12, 2003 2:00

Ingen kolsyra alls?

Inlägg av Spunk »

Hej.
Det är första gången jag "brygger" öl, så jag har inte så höga krav på slutresultatet.
Jag köpte en Coopers Lager som jag jäste med vanligt strösocker och endast det som följde med Coopers-burken.
Jag tillsatte strösocker när jag tappade upp på flaskor, men jag misstänker att jag inte använde nog mycket för det är ingen kolsyra alls i flaskorna, fastän dom har lagrats i garaget i två veckor nu.
Jag var kanske lite feg och trodde att flaskorna skulle explodera om jag tillsatte för mycket.

Låter det här troligt?

Hursomhelst...

Till nästa ölsats har jag tänkt använda bryggsocker. Har läst att smaken kan bli bättre då. Är det någon som har något tips för min nästa bryggning? Kanske någon annan ingrediens eller nått?

Tack och hej.
Aemon

Ingen kolsyra alls?

Inlägg av Aemon »

använd inget socker alls utan maltextrakt istället dvs samma som i coopersburken eller pulvervarianten, spraymalt kallad
Användarvisningsbild
Spunk
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön okt 12, 2003 2:00

Ingen kolsyra alls?

Inlägg av Spunk »

Hej.
Ska jag använda spraymalt både vid första jäsningnen och då jag tappar upp ölet på flaskor för att få kolsyra?
Jag antar helt logiskt att jag skall köpa spraymalt light när jag gör ett ljust öl, men vad är humlad spraymalt och vad blir skillnaden?

Tack och hej.
Användarvisningsbild
Tsabraxam
Finjäsare
Inlägg: 82
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: i min f?stning

Ingen kolsyra alls?

Inlägg av Tsabraxam »

Använd dig av maltextrakt eller/och spraymalt vid vörtkokningen annars smakar inte ölet bra alls. När du ska bilda kolsyran går det bra med bryggsocker eller strösocker, använd ca 5 gram/liter öl. Använder du humlad malt så behöver du inte tillsätta humle själv(om du inte vill ha ytterligare beska,arom och/eller smak).
Användarvisningsbild
gnoff
Finjäsare
Inlägg: 89
Blev medlem: sön mar 06, 2005 1:00
Ort: G?teborg

Re: Ingen kolsyra alls?

Inlägg av gnoff »

Spunk skrev: Jag var kanske lite feg och trodde att flaskorna skulle explodera om jag tillsatte för mycket.
Bättre för feg än för galen i detta fall, för mycket socker leder oundvikligen till flaskgranater, mycket kladd blir det, samt många tårar över spilld öl.
Testa 5.2 till 6.0 gram socker per liter öl, funkar bra för mig.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster