Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bränna smaksatt sprit.

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Bränna smaksatt sprit.

Inlägg av Groover »

Någon som vet något om att bränna sprit som är smaksatt. Ska förklara.

Om man bränner fin sprit med god kvalitet och styrka så man får ut rent brännvin. Sen smaksätter man och blandar ner det till en 10-20% eller så. Detta bränner man sen i en enkel potstill för att få med smak och arom.

Kan det vara en ide att experimentera med eller någon kanske vet något om detta redan? Kom på detta när jag funderade på ett enkelt sätt att göra t.ex. sprit med en bas på majs eller potatis utan att behöva göra en mäsk på det utan skulle kunna använda enkel sockermäsk.
Användarvisningsbild
semtexa
Föredetta moderator
Inlägg: 196
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Skåne

Bränna smaksatt sprit.

Inlägg av semtexa »

Har provat att blanda 50 cl 35vol% sprit med skal från två lime frukter. Lät de stå nån vecka o körde sen allt sammans i en enkel maskin bestående av en stor kastrull o en wook o lite is. Smaken blir betydligt bättre. Men du ska nog se till o ha i ganska mycke av din krydda för att inte få en blaskig snaps.
Användarvisningsbild
chinaski
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

Bränna smaksatt sprit.

Inlägg av chinaski »

Jag håller på att prova lite med att tillverka egna essenser. Jag har provat att blanda sprit+svartvinbärslöv och destillerat det i en liten potstill.
Resultatet blev en helt klar vätska som efter någon timme blev mjölkfärgad (vet någon vad som kan ha inträffat?). Jag har inte hunnit med att prova att blanda essensen i sprit men den luktar lovande, kanske har den lite väl mycket "lövdoft".
Så fort jag tillverkat mera sprit så ska jag prova med enbär och lite annat.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Bränna smaksatt sprit.

Inlägg av byggarn »

Vad som förmodligen hänt är att dina löv gav ifrån sig smakämnen i form av eteriska oljor.
Eftersom olja och vatten inte löser sig men det gör en olja/vatten/sprit-blandning var din produkt klar -
från början när den var varm. När den sen kallnade minskade dess förmåga att lösa oljorna och
den "louchade" - dvs oljorna löste ut sig som när man häller vatten i Ouzo.

Förmodligen var din sprit för svag för att kunna lösa oljorna i kallt tillstånd.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster