Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Malörts Hjälp

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Malörts Hjälp

Inlägg av BengHa »

Hej

Jag har nu efter mycket letande hittat malört. Men under mitt sökande så hittade jag plantor som hadde blommor och övrigt utseende som Malört men ej färgen, den var mer grön. Jag har uteslutit Gråbo eftersom jag har det på tomten och känner igenn det.

Är det någon som vet vad jag hittat?
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av byggarn »

Men malört ska ju vara grön på stam och blad. En liten del av stammen närmast mark kan vara
brunförgad. Sedan ska ju hela växten ha lite av bebishy av silvriga små hår. Stämmer det?
Kolla in http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html
Mkt bra flora där du kan få ledtrådar.
Själv har jag letat och letat men inte hittat någon vild malört här där jag bor. Blir till att köpa
inför mitt Absinth-projekt. Johannesört (både falsk och äkta) växer i mängder precis bortom
staketet man skymtar bakom mitt lilla bygge under tråden "byggarns bygge - kolonn-spiralis"
Det är plockat och infryst knoppar så snart Lasse Kongo får vi se om du har rätt om detta lilla mirakel.
Allt faller liksom på plats så vackert ;)
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Malörts Hjälp

Inlägg av BengHa »

Det kan vara Strandmalört jag hittat och tror att det är riktig malört. Av bilderna på virtuellafloran så har jag svårt att skilja dem åt.
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av KaptenGrogg »

Strandmalört duger riktigt bra att krydda med, den också. En av de bästa beskar jag smakat var gjord på strandmalört från Bohuslän. Somliga föredrar den, faktiskt.
Användarvisningsbild
Aufgedyng
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör okt 18, 2003 2:00

Malört

Inlägg av Aufgedyng »

Tjena,

Jag har planterat Malört (Artemisia absinthum) i min trädgård, det har blivit en ganska stor buske men inga blommor, vet inte om det beror på att det har vart en dålig sommar eller att det är plantans första år.

Vilken del av plantan ska man använda vid kryddning?

--Auf
Drick idag med s? m?r du b?ttre imorrn.
Användarvisningsbild
Gandalf
Bryggmästare
Inlägg: 382
Blev medlem: mån jun 30, 2003 2:00

Malörts Hjälp

Inlägg av Gandalf »

Har också planterat en malört och har inte heller några fått några blommor, intre heller svärfar har några blommor. måste man ha blommor får man inte till någon beska utan blommor?
Användarvisningsbild
mrBlotto
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00

Malörts Hjälp

Inlägg av mrBlotto »

Jag brukar använda en kvist av malörten och inte bara blommorna och det brukar funka bra. I vissa recept anges att man bara skall ta blommorna för att man får en för stark smak annars. Så det verkar mer som om det är en smaksak...
Min planta som jag planterade i våras har inte blommat ännu men är full med knoppar så det verkar ju som om plantan blommar ganska sent
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av KaptenGrogg »

Som mrBlotto skriver duger bladen fint de med. Jag har just skördat min malörtsbuske. Repade av blommor, knoppar och småblad och tryckte ner alltihop lite lätt i en 75-centilitersburk. På med brännvin och låta dra en vecka, så borde jag ha extrakt för ett år om jag tar det lugnt...

Vilket är mindre troligt, i och för sig.

Kanske borde fylla en burk till.
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Malörts Hjälp

Inlägg av BengHa »

Var har ni köpt era plantor? Jag har hittat malört, isop och citronmeliss från fröfirmor som finns på nätet. Är detta något att rekomendera?
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av Tompa »

Svinmålla! fast den blir lik malörten i smak.
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Malörts Hjälp

Inlägg av Sauron »

BengHa skrev:Var har ni köpt era plantor? Jag har hittat malört, isop och citronmeliss från fröfirmor som finns på nätet. Är detta något att rekomendera?
Åk till närmaste Plantagen-butik (f.d. Växus)! De har mycket godsaker, bl a malört. Fast utbudet varierar säkert från butik till butik.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av KaptenGrogg »

Jag fick min av en god granne, men som Sauron säger så finns de att köpa på till exempel Plantagen. Såg några malörtsplantor på Plantagen i Slagsta (ligger vid Fittja sydväst om Stockholm) i veckan, om det kan vara till nån hjälp. Men jag tror alla välsorterade plantskolor har.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Malörts Hjälp

Inlägg av byggarn »

Jag köpte plantor av äkta malört och romansk malört idag - är det någon som har
planterings/skötsel/skörde/övervintrings-råd att ge?
Dessutom måste det ju finnas något vettigt ställe att köpa äkta malört och romansk malört
i torkad form i Svedala. Någon som vet? Vill ju göra Absinth redan i höst ju - orka vänta till nästa - neeej
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster