Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Hej!

Tänkte höra med er om ni kan svara på några frågor, jag har kikat runt lite på forumet en tid nu och kom fram till att bli medlem nu för att ställa några simpla frågor.

Dessa kanske redan har svarats på någon annanstans men kan ni vara vänliga att skriva en länk då, för jag måste vara blind isåfall :oops:

Den där Eco-500 (lilla modellen alltså), hur lång tid tar det varje omgång om man vill ha rätt så starkt?

Hur ska man gå till väga för att få fram "slutprodukten" lite mer exakt? Jag kan hela vägen fram tills hur länge man ska köra det och hur bytet går till...

Jaja, kassa frågor, men jag måste veta ju :oops:
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Tompa »

De flesta väljer att köra 1 tim 18 min, sedan kastar dom svansen.
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Ok, och det är med den lilla modellen? Hur starkt blir det på ett ungefär, efter den tiden?

Och viktigast: Hur lång är leveranstiden på ECO-500?
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av bertil »

Beror på vart du beställer den, beror på hur snabb posten är på att leverera???
"Jag beh?ver faktiskt bara en drink f?r att bli packad. Problemet ?r att jag inte kan komma ih?g om det ?r den trettonde eller fjortonde."

"Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t?l"
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Lasse_Kongo »

Håller på och sammanställer en pdf om Vattendestillatorn. Här kommer en text ur den som förklarar hur man kan gåtillväga, (Baserar sig på ECO 800)

Den enkla metoden

Det enklaste är att slå i 3,7 liter mäsk i kokkärlet (Obs! Fyll aldrig över maxmarkeringen!) Kör apparaten i 1,5 h och töm därefter ur det som är kvar ur kokkärlet. (dranken) Vänta gärna några minuter och var försiktig eftersom ångan är kokhet! Man kan lägga en handduk över locket när man öppnar för att slippa bränna sig på den varma ångan. Innehållet töms sedan ut i slasken. I kannan finner vi den färdiga produkten. Man brukar få ut ca 1,5 liter 40% alkohol på varje 3,7 liter mäsk. Den färdiga alkoholen tömmer man över i en dunk eller annat lämpligt uppsamlingskärl. Fyll upp med ny mäsk i kokkärlet och upprepa proceduren tills all mäsk är slut. Du bör då ha ca 10 liter 40% alkohol.


Timer

För att slippa passa tiden kan jag rekommendera en timer med nedräkningsfunktion. Sådana finns att köpa lite varstans, själv köpte jag min på Clas Ohlson (art. Nr. 2323) för 59 kr. Apparaten sköter då sig själv mellan kokningarna och man kan lugnt gå och handla eller åka till jobbet under tiden.


En förfinad metod som ger renare sprit

Spriten som kommer först är renare än den som kommer mot slutet. Genom att dela upp den i två delar och hela tiden koka om den sista så får vi ett renare resultat, dvs spriten innehåller mindre sk finkeloljor (illasmakande restprodukter från jäsningen) vilket gör att reningsprocessen kräver mindre aktivt kol. (Mer om detta senare.) Jag rekommenderar denna metod. Den kräver inte mycket mer arbete och gör dessutom att vi får en starkare alkohol vilket kan vara bra, särskilt eftersom man tenderar att tappa lite styrka när vi senare ska rena spriten.

Vi börjar som vanligt med att fylla upp kokkärlet. Vi ställer sedan timern på 50 minuter och startar apparaten. När apparaten stannar tömmer vi ur spriten ur kannan i en dunk. (ca 70 cl 65-67%) Vi ställer sedan timern på 30 minuter och kör vidare för att få ur den sista alkoholen ur mäsken. Töm sedan den utkokade mäsken i slasken och häll i spriten från de sista 30-minuternas kok och fyll upp med mäsk. Upprepa sedan proceduren tills all mäsk är slut. Med denna metod så brukar mitt resultat bli,

6,6 liter 66%
0,6 liter 37%
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Jag tänkte beställa från vinofino.

Oj, skitbra! Synd att jag ska köpa ECO-500... Någon som vet hur det är med den? Skulle vara lite kul att veta på ett ungefär hur länge jag ska köra för att få ut ca: 50% då jag inte har någon alkoholmätare :cry:
Användarvisningsbild
Ygg
Bryggmästare
Inlägg: 393
Blev medlem: lör nov 22, 2003 1:00
Ort: Bakom fl?tet

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Ygg »

Köp en alkoholmätare då? Typ 40spänn eller nått.
Var r?dda om groggvirket gubbar, br?nnvin
finns det gott om.
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Så billigt!? Vad heter de mätarna så jag vet vad jag ska fråga efter? Har ju en alkoholmätare till vin men den hjälper ju inte så mycket till detta.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Lasse_Kongo »

Du frågar efter en Alkoholmätare kort och gott :) Heter de alkoholmätare är de avsedda för just sprit. För vin använder man ju Oechslevikt.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Koskenkorva »

Varför inte köra omdestillation på spriten man får ut?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Lasse_Kongo »

Finns ingen mening med det annat än om man behöver mer koncenterad sprit för något ändamål. Produkten måste ju ändå kolas eftersom konstruktionen är luftkyld potstill.
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Ok, tackar för svaren, får hoppas att jag lyckas, kan dock inte beställa en liten manick än förrän jag har fått lön.

Hur lång tid skulle ni uppskatta till att det tar för ECO-500 att ge 50%? Om det skulle visa sig att jag inte får tag i någon alkoholmätare.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av Tompa »

Kör 1 timme o 18 min. Då får du ca 56% ca1liter. Detta med 8kg socker i 25 liter. Lev-tid på eco 500 är 1 vecka efterssom leverantören har semester nästa vecka ut.
Användarvisningsbild
DaMartin
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons jul 28, 2004 2:00

Hjälpa en som äntligen tar sig i kragen.

Inlägg av DaMartin »

Ok, tack så mycket! Jag ska inte beställa förrän mot slutet på nästa månad.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster