Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Värmestyrning på en VM kolonn

Här diskuteras Vapour Management
Frankiboy
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 25, 2024 16:46
Utrustning: VM

Värmestyrning på en VM kolonn

Inlägg av Frankiboy »

Hej. Tänkte bygga en VM kolonn.Hur styr man värmen.Har en gammal labmaster ,som jag hade termostatgivare i toppen på kolonnen,som jag inställd på 78grader.Har nu en 25l behållare med en elpatron på 2000W som jag tänkt bygga på.Var kan man montera tempkännaren på en VM?
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Värmestyrning på en VM kollon

Inlägg av Andy »

Det gamla sättet att styra Labmaster på är tyvärr inget man vill eftersträva.

Du ska ha samma effekt i kokkärlet konstant. Du styr uttaget genom att öppna/stänga kulventilen olika mycket. Du ska ej reglera effekten i kokkärlet.

Däremot är det bra med en termometer. Placera den åtminstone 30cm under produktuttaget, gärna mer.

Denna tråd är mycket läsvärd och beskriver det mesta:
viewtopic.php?t=15125

Man kan behöva läsa den mer än en gång för att få grepp om allt. Återkom om du har några fler frågor eller behöver få något förtydligat när du läst igenom tråden
Frankiboy
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 25, 2024 16:46
Utrustning: VM

Re: Värmestyrning på en VM kollon

Inlägg av Frankiboy »

Många tack Andy för infon.Jag måste läsa på lite mera.
Mvh Frankibyn.
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Värmestyrning på en VM kollon

Inlägg av Andy »

Har uppdaterat tråden (Lite destillationsteori och teknik) så att det inte är några trasiga länkar i inläggen (vissa länkar var lite utdaterade)
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster