Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Minsta möjliga utrustning med ex Grainfather, ölbryggning

Grundläggande utrustning och teknik.
Ricand65
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 21, 2024 12:49

Minsta möjliga utrustning med ex Grainfather, ölbryggning

Inlägg av Ricand65 »

Hej jag funderar på att brygga öl och skulle behöva förstå vad minstra utrustningen man behöver om man ex skulle satsa på att köpa en Grainfather eller motsvarande. Det finns ju en rad olika 'maskiner' och liknande men kan någon hjälpa mig att förstå vad minsta möjliga i utrustningsväg är. Behöver man speciella kvarnar till malt, kittel för att mäska och laka? Tacksam för alla svar

/Richard
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Bryggning med ex Grainfather

Inlägg av Laphroaig »

Det går absolut att brygga gott öl utan att köpa en massa maskiner!
Om du vill ha minsta möjliga i utrustningsväg och svårighetsgrad så skulle jag börja med ett receptkit med maltextrakt från någon av bryggbutikerna. Då slipper du mäskningssteget och behöver i stort sett bara en stor kastrull, en jäshink, tomflaskor, kapsyler och en kapsylerare (alternativt går det väl att fylla på pet-flaskor).
Vill du mäska själv, men ändå hålla nere på utrustningen, så köper du förslagsvis ett receptkit med färdigkrossad malt och kör Biab (Brew in a bag). Då behöver du också köpa Biab-påsar som du har malten i.
Recept-kit med dess steg för steg-instruktioner är alltså grejen för att det inte ska bli överväldigande i början.
Om du sedan känner att du vill utveckla hobbyn så kan du skaffa bryggverk, maltkross och kanske en fatölsanläggning. Det är förstås en betydligt större investering.
Ricand65
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 21, 2024 12:49

Re: Bryggning med ex Grainfather

Inlägg av Ricand65 »

OK, tack för svar. Så jag förstår att de flesta bryggkit går att köra i ex Grainfather? Men att man 'slipper' en del steg. Kan vara bra att börja så, sedan vill man ju, tror jag, laborera lite med smak och ingredienser. Men tack för svar! :)
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Bryggning med ex Grainfather

Inlägg av Laphroaig »

Ricand65 skrev: tis mar 26, 2024 8:29 OK, tack för svar. Så jag förstår att de flesta bryggkit går att köra i ex Grainfather? Men att man 'slipper' en del steg. Kan vara bra att börja så, sedan vill man ju, tror jag, laborera lite med smak och ingredienser. Men tack för svar! :)
Om du känner att pengarna bränner i fickan, så för all del, köp ett bryggverk. Men du behöver ändå lära dig grunderna. Och då hävdar jag att det är enklare att komma igång med en kastrull på spisen.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Minsta möjliga utrustning med ex Grainfather, ölbryggning

Inlägg av vafan »

Oj hur långt är ett snöre?

En Grainfather fungerar som en mäsknings kittel, lakning, kokning och kylning i ett, så det är enkelt med en kittel istället för flera.

Du kan brygga ett bra öl utan en Grainfather eller liknande. Läs på om BIAB och NoChill metoder, i stor sett en kittel (gärna runt 36L) och ett stort "tyll lakan". Kvarn behöver du inte, finns att köpa redan krossad malt t.ex. via maltmagnus.se

Finns många trådar i detta forum som ger dig info hur du enklast kan brygga ett öl.

Sen att många går vidare och köper på sig en massa saker när de inser att denna "hobby" blev en livsstil. Ja till och med hemmabryggningen slutade med ett mikrobryggeri för vissa.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Minsta möjliga utrustning med ex Grainfather, ölbryggning

Inlägg av Andy »

Sammanfogade två trådar till en
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster