Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

MyVodkaMaker

Kontinuerliga apparater och alginatjäsning
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Heads »

Fukta_gommen skrev: fre dec 29, 2023 21:10 Kul att den verkar fungera! Jag beställde också en för ett par veckor sedan efter att fått upp ögonen för den via den här tråden, dock minivarianten. Jag räknar med lång leveranstid, Lafras håller på att skala upp verksamheten. I början av december tog han inte ens emot beställningar...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
:thumbup:
:twisted:
Larsa
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 10, 2024 15:21

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Larsa »

Luktar den vid drift
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av nyfiken77 »

Ni får gärna uppdatera oss på hur det har gått för er, om ni fått hem det ni beställt och resultatet... :-)
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Fukta_gommen »

Javisst, jag beställde min mini i december och fick den i slutet av februari. Tullavgift tillkom på 700 något.
Den ser robust ut och att koppla upp den var smidigt. Det går att ansluta trådlöst på flera sätt. Inställningarna var enkla också. Nätspänning, höjd över havet osv.
Jag provade att dra igång den igår först och har inte fått produktionen att fungera. Den spottar ur sig het mäsk så något är fel. Min mäsk (Tomatpuré, 4 kg socker och 25 l vatten) slutade på fg +10 så den kanske stallade, jag har pitchat bättre jäst nu? Om det inte är mäsken så kan det vara inställningarna, man kan dra ned power till exempel. Det är en komplicerad process och den fungerade när han skickade den så det ska nog gå att få den att fungera här med. Det finns en discordserver med hjälpsamma användare som jag ska fråga när jag försökt ett tag till. Jag kan återkomma om någon vecka...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av nyfiken77 »

Tack för uppdateringen!
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Fukta_gommen »

Så nu lunkar den på. En väldigt bra liten maskin. Jag fick dra ned power till 14%. Sedan hade jag problem med att slangen till pumpen fick ett veck av tyngden från mäskslangen. Den är nämligen riktad uppåt från pumpen. Men det var lätt ordnat med en bit ståltråd. Den är extremt långsam men å andra sidan så går den så länge det finns mäsk.
Det kom en fråga tidigare i tråden om det luktar om den. Öppna kärl med mäsk och framförallt varm mäsk eller heads luktar mycket men själva maskin luktar inte. Om effekten är lågt ställd så att den inte hostar och om du placerar glasburkar vid uttagen med lock och sedan hål i locket där uttaget kan gå ned så blir det minimalt med lukt. Jag har plockat ut packningen där vattenlåset sitter ur jäshinken och då passar matarslangen där ganska bra. Det viktiga är att det inte uppstår hävert eller vattenlås i slangar eller mottryck i kärl och så för då störs funktionen.
Den är som sagt långsam men för husbehov så räcker det absolut.
Jag är nöjd!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Fukta_gommen »

Provade nu att jämföra med en flaska Finlandia och skillnaden är för stor, det är heads i. Jag måste höja effekten för att heads ska orka ut. Ska spä ut och bränna om två flaskor.
Kanske inte så förvånande men skillnaden blev mindre allteftersom jag drack.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av nyfiken77 »

Tack för att du håller oss uppdaterad, det är nog fler än jag som är intresserad av hur det går. Fortsätt att testa dig fram är mitt tips, såg så enkelt ut på YT.
Smygkokare
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 04, 2022 17:19
Utrustning: Plastis

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Smygkokare »

Har pro sedan en tid tillbaka.
Kan köra med högre effekt i whiskey mod.
Provar från 30-50 i 5 steg uppåt.
Sista var en juice och socker mäsk 9,5%
50% effekt
-3 heads
+2 tails
-9 fusel (gör ingen rensning)
Det kom ut fint lukt och smak % fladdrade lite mellan 60-70%
Ju mer effekt ju lägre %
Denna inställning ger ca 100-150ml i timmen
Rummet håller 7-10 grader.

Vodka mod var känsligt och ville kräkas och tryckte ut mäsk i fin delen. Så låg effekt runt 20-25 beroende på temperatur i rummet.
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: MyVodkaMaker

Inlägg av Fukta_gommen »

Intressant, vilken juice var det och hur blev resultatet?
Nu har jag kokat om på högre effekt. Det fungerar bra nu när matarslangen inte är klämd.
Det blev mer heads och vodkan som kom ut var betydligt renare. Inte som köpevodkan men helt ok. Jag är lite ovan vid hembränt så jag kan inte bedöma hur stor skillnaden är.
Nu ska jag jäsa vidare


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
Skriv svar

Återgå till "Kontinuerliga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster