Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygglogg paradisäppelcider 2023

Utrustning och teknik.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Brygglogg paradisäppelcider 2023

Inlägg av Pastorn Abakus »

Det märks att du har en betydligt mer genomtänkt process än jag. :-) Trots den utdragna alkoholjäsningen är min "Housebroken 2023" buteljerad vid det här laget. Men det blir nog ingen premiär till jul, den behöver stå några veckor till. Jag brukar låta ekbitarna ligga i under alkoholjäsningen; slå två flugor i en smäll. Provsmakade givetvis (i och med att jag inte har någon karaktär) men jag tycker rumstempererad cider utan kolsyra är svår att provsmaka, den upplevs lätt som betydligt mer sur än den i slutänden blir? Lite som ljummen, avslagen champagne...
The more I practice, the luckier I get.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Brygglogg paradisäppelcider 2023

Inlägg av Pastorn Abakus »

Under julhelgen korkade jag upp en av de sista flaskorna av John Downie-cidern från förra året (recept enligt tråden "Cider enbart på aplar"). Nu, ett drygt år senare, var den mycket mjukare, helt i balans och riktigt angenäm som matdryck som alternativ till ett vitt, mousserande vin. Den fina äppelsmaken fanns kvar och kärvheten var lagom stor och angenäm. Klart bästa cider jag gjort och faktiskt en av de bättre brygderna överhuvudtaget. Men krävde sin lagring för att blomma ut på allvar!

Så blir era apel-cidrar för kärva för er smak nu när det blir vår, vänta ut den lite så blir ni säkert belönade. Jag grämer mig lite att jag i år inte gjorde någon ren apel-cider (hade endast 1/3 i årets batch), men nästa år får det nog bli repris på en hundra-procentare - jag fick just blodad tand. 😎
The more I practice, the luckier I get.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Brygglogg paradisäppelcider 2023

Inlägg av Pastorn Abakus »

Provsmakade cider 2023 idag, bestående av 1 del apel "John Downie" och 2 delar trädgårdsäpplen (höstäpplen). Mycket bra resultat, godaste cidern hittils! :-D Den här inblandningen av apeln med sin kärvhet och kraftiga smak var precis lagom för min smak. Behövdes ingen lagring för att vara god, så frågan är hur mycket som är kvar till sommaren. :-o

På grund av den tämjda vilda smaken fick den namnet "Housebroken".
The more I practice, the luckier I get.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster