Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäsken dog efter 3 dygn?!

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Mäsken dog efter 3 dygn?!

Inlägg av Öman »

Jag löste upp 5kg socker i varmt vatten, fyllde på till ca 23 liter. Tog ett helt dygn innan jäsningen kom igång..Enligt termomet er höll vätskan 20 grader. Efter tre dygn har nu jäsningen nästan helt dött. Bubblar bara sådär en gång i minuten. Enda tidigare jämförelse är vinbryggning och mäsk på rörsockermelass. Då brukar jäsningen vara så häftig, att det sprutar skum ur dunken. Jäsrör går inte ens att använda!

Denna gång har jag använt starkvinsjäst, för tanken är att experimentera med att dricka mäsken som den är, med tillsats av saftkoncentrat / drinkmixer vid konsumtion, så det blir något i stil med alkoläsk. Provsmakning är lovande, men alkoholhalten är ju löjligt låg, pga den blygsamma jäsningen.Ooch då är också sockerhalten så hög, att man knappast kan känna smak av särskilt mycket annat.

Jästen löste jag i kroppstempererat vatten och litet sockerlösning, innan tillsats.

Enda fel jag kan tänka mig, är att det var omöjligt att diska ur dunken som jag jäser i. Jag sköljde många gånger, men avlagringar av tidigare vinsats fanns kvar. Dock var sköljvattnet så rent, att det inte på något sätt missfärgade snö.

Dunken var knappast renare när jag gjorde vinsats senaste gångerna, och då har det som sagt varit fullt ös.

Teori om vad jag gort snett?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Mäsken dog efter 3 dygn?!

Inlägg av Andy »

Vet ej om/vad du kan ha gjort för fel.

Men pröva att skaka om den och ställ den lite varmare och se om det hjälper
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Re: Mäsken dog efter 3 dygn?!

Inlägg av Öman »

Andy skrev: sön dec 17, 2023 23:27 Vet ej om/vad du kan ha gjort för fel.

Men pröva att skaka om den och ställ den lite varmare och se om det hjälper
Tack för svar! :-)

Börjar undra om jag verkligen gjort något fel. Jäsningen går bara väldigt mycket lugnare och långsammare än jag varit med om tidigare. Nu bubblar det ca var 7:e sekund. Jag tillsatte några liter vatten, för jag tänkte att det kanske var i sockrigaste laget. Skakade också om rejält. Och onekligen verkar jäsningen fått mer fart igen. (Nästa gång skall jag tillsätta sockerlag i två omgångar.)

Är nog / kanske skillnad på jästen till 7-dagars vin och starkvinsjästen jag använder nu? Mäsk för bränning var de 40 år sedan jag gjorde, men bergis använde jag någon turbovariant?!?

Batterierna till termometern la av - typiskt! - men första dygnen låg den på 20 grader, och den har i vart fall inte sjunkit.

Återkommer med rapport om detta "jäsa-alkoläsk"-experiment!
Jästjeppe
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons nov 15, 2023 21:07

Re: Mäsken dog efter 3 dygn?!

Inlägg av Jästjeppe »

Jag brukar skaka min efter några dagar,då börjar det jäsa igen !
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster