Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Egen eklagrad vodka

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
FlyingV
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 07, 2022 5:41

Egen eklagrad vodka

Inlägg av FlyingV »

Tjenare,

Riktig rookie här som ville prova att lagra sprit med ekflisor, men det gick åt skogen :unsure: Jag hade en del torkad svensk ek hemma som jag sågade ner i små bitar och sedan brände lite grann med en brännare. Lät bitarna ligga i vodkan ungefär 1 vecka och färgen blev fantastisk samt det doftade ganska gott. Men till mitt problem det smakade något förfärligt. Det var extremt bittert och vodkan smakade mycket bättre innan mitt lilla experiment.

Så vad kan ha gått fel? Jag använde mig av Renat Vodka och ungefär 20g ek per liter vodka. Lät jag bitarna ligga i för kort tid eller är 100% svensk ek inte lämpat att lagra med? Vet att Mackmyra lagrar whisky på svensk ek, men då är det bara lite svensk ek som används vad jag förstått. Eller är vodka helt enkelt inte lämpad för lagring alls? :roll:

Tacksam för svar :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av latmasken »

Det funkar inte att bara bränna på eken lite på måfå. Beroende på vilken temperatur eken uppnår så får den olika karaktär.

Jag har postat lite info i en gammal tråd
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20538

Av mina noteringar där gissar jag att du rostade eken för hårt (eftersom min rostning på 260 grader inte verkade smaka så gott).

Som jag skriver i den tråden också: Bara för att nåt luktar gott behöver det inte smaka gott, och saker som luktar äckligt kan smaka gott.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av nyfiken77 »

Svensk ek fungerar bra, har testat det några gånger. Det jag har lärt mig är att det är bara att testa sig fram när det gäller hur länge den ska lagras och hur mycket ek man ska använda. Jag lät mina ek bitar soltorka en hel sommar, sedan torkades de bitar jag använt i ugn, har även testat att grilla (bränna) dem i aluminiumfolie, då har jag fått fram en mer rökig ton.
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av Ullharen »

Skulle tro att det är garvsyran i eken som ger den bittra smaken. När man röker fisk med ek måste den vara "gammal" dvs legat ute några år så garvsyran har sköljts bort.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av rkr »

There's American white oak and European red oak. Red oak is characteristic for brandy and white oak is associated with bourbon, you need to decide which one to use. While the barrels are often roasted inside the roast is only on the surface and underneath you will find oak that was treated with lower temperature and during maturation this inner part of the barrel will also contribute to the flavor. A good way to heat treat oak is to make few batches of shavings at different temperatures and then mix them for oaking the spirits. As an example we could roast one batch in 140C oven to get oaky and sweet flavor and then another one in 220C for vanilla and toasty flavor. Combine those toasted shavings with some untoasted ones, toss in your whisky and do the maturation tricks. Been there, done that, got really good whisky.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av nyfiken77 »

Tack för svaret riku, jag beställde "the orginal Infusion spiral" American Oak, både medium och heavy toast för att testa skillnaden mellan amerikansk och svensk ek, (nu är inte den köpta eken rökt på mitt sätt). Väntar till nästa höst innan jag får smaka på resultatet.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Egen eklagrad vodka

Inlägg av rkr »

nyfiken77 skrev: lör dec 30, 2023 0:35 Tack för svaret riku, jag beställde "the orginal Infusion spiral" American Oak, både medium och heavy toast för att testa skillnaden mellan amerikansk och svensk ek, (nu är inte den köpta eken rökt på mitt sätt). Väntar till nästa höst innan jag får smaka på resultatet.
You can taste it today if you have an ultrasonic cleaner, just saying.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster