Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

bokakob kvalitet

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Hej, jag har en 2" vm enligt bokakob i koppar. can 60cm kolonn fylld med kvalitets SPP, plus kylaren. jag plockar ut ca 94%, har inte lyckats få ut mer ... hur får man det?
Men min fråga är egentligen, varför blir slutresultatet alltid med lite retsam sötma. jag har inte lyckats få helt neutral produkt. Är det att jag inte plockar bort tillräckligt med pre-shots, eller är de de sex kvarvarande procenten från min sugar mash som ger smak?
Kvaliten är väl i det stora hela bra, men sötman är irriterande,,,
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Antar att det är en LM (känner ej till någon Bokakob VM) så flyttar tråden.

Vilken effekt kör du?
Hur snabbt plockar du ut produkt?
Låter du kolonnen stå och stabilisera sig i början samt hur länge (stängt uttag/full reflux)?
Blöder du ut heads (hur många droppar per sekund)?
Kör du samma effekt då du tar ut heads som när du tar ut body?
Är kolonnen isolerad?
Hur många/stora behållare samlar du upp destillatet i när du tar cuts?


Tror sötman skulle försvinna om du strippade mäsken innan finkörningen.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Tror även det kan vara heads eller tails som smakar sött
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Svar,
Oisolerat,
brukar köra på ca 1.8kw (2kw induktion på 200 max är 240, 15l kärl)
Låter den stå och stabilisera 20-30min
Samma effekt under hela processen, ev sänker effekten mot slutet, men verkar inte göra skillnad
Jag tar ut heads ur lm ventilen med ca 1 , 2 droppar per sek , sedan när det inte luktar aceton mer switchar jag till vm uttaget tills temperaturen börjar stiga,
Senast redigerad av Urso, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Som steg 1 i felsökningen hade jag börjat med att isolera kolonnen. Då kanske du kommer upp i 96% och även blir av med den söta smaken
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Tack, ska testa med isolerad kolonn nästa gång. Återkommer med resultat
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av rkr »

Don't forget reflux centering, that was missing from the original elliptical plate design. It makes a BIG difference when trying to reach neutral spirits at 95.6% ABV.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Hej, uppdatering efter sista körningen med isolerad kolonn. Ingen som helst skillnad i effektivitet 93 till 94 %. Sugar wash var väldigt väl utjäst FG 0,995 . Samt denna gång körde jag en stripping Run, det har jag inte gjort tidigare eftersom polska tillverkaren säger i sina instruktioner att det är inte nödvändigt. Det som är kvar är möjligtvis centreringsring för det vet jag inte om det finns någon.
Jag gjorde ett blindtest med kommersiell produkt och min senaste, och ja det finns där en liten nyans sötma som gör det möjligt särskilja den i ett blind test.
Kan det vara så att min procentmätare inte visar korrekt (billigaste från pgw) och att du blir inte bättre än så här, vad tror ni?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Har du en bild på den?

Kan vara så att LM-delen faktiskt även agerar som centreringsring. Om VM uttaget då befinner sig under LM-uttaget så kan du strunta i att skaffa en centreringsring tror jag.

Vet ej om det är fel på mätaren. Vilken temp är det på produkten då du mäter den? Du kan behöva korrigera mätresultatet om produkten inte är 20grader då du mäter den.
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Den ser ut så här
Bilagor
Screenshot_20231228-191427.png
Urso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2019 14:42

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Urso »

Hm, drygt 93% vid 14gr ger drygt 94% det kanske är ok. Finns lite felkällor både vid temp o %
Bilagor
PXL_20231228_183912837.jpg
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Right, sett den på någon polsk hemsida tror jag.

LM-uttaget är under VM-uttaget. Normalt brukar det vara en flik i den nedre ”slanted plate”:en som centrerar refluxen. Tömmer du kolonnen på fyllning borde du kunna se om denna flik finns med hjälp av en ficklampa.

Bild

”Bend notch after plate soldered in place”

Kolla om du ser en sådan
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av rkr »

That photo really brings back memories. It's not the first version of EL head but rather the latest development after we tried and built several different versions. It was a bit hard to convince Mr Boka that reflux centering was needed but he finally accepted it. The way I did it was to first solder in the lower plate, then take a big flathead screwdriver, position the blade in the middle of the plate's lip and make a bend down by hitting the screwdriver with a hammer.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av Andy »

Ah! Så du är skaparen av fliken :D

Fungerar den lika bra som en vanlig centreringsring eller finns det även risk att reflux rinner längst plattans undersida till kolonnväggen?
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: bokakob kvalitet

Inlägg av rkr »

Andy skrev: lör dec 30, 2023 13:21 Ah! Så du är skaparen av fliken :D

Fungerar den lika bra som en vanlig centreringsring eller finns det även risk att reflux rinner längst plattans undersida till kolonnväggen?
It depends on how you do the lip. With screwdriver and by hitting at an angle and letting it slip past the plate a bit you can form a single drop point which is about as good for 2" column. With the flap it is possible that reflux runs through the cuts and down the lower side of the plate to the column wall. I never tested the flap approach so I can't say for sure but the cuts are lower than the bent top of the plate.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster