Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp spriten blir oljig

Här diskuteras Cooling Management
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Hej. Ny här och ny brännare. Köppte/ byggde min första brännare för ett par månader sedan men får det inte att bli bra. Jag har en ombyggd vin hink med en 3 kwh värmare med styrning som kan gå ner till typ 1kwh den är isolerad. Sen har jag 2 tums rostfria rör 1 meter också isolerade. Sen 30 cm glas rör som kan ha bubbelplattor och jar testat både med och utan sammt att isolera glaset. Över har jag en shotgun reflux även den 2 tum. Sen 2 böjer och en shotgun prudukt kondensor.

Vinhink har jag byggt själv . Resten är köppt från omika sidor som aliexpress wish mm.

Mitt problem är. Jag får allt att gå finnt jag balanserar ut rören innan jag börjar ta prudukt i lungn fart. Jag har packat med koppar mesh. Jag får ur 93% prudukt som luktar litte i te mycket. Kör på typ 1800w.

Har testat mäska med först viking turbo och nu senast turbo pure 48.

Spriten ser fin ut och jag gör cutts som man ska. Men när jag blandar ut med vatten så blir den oljug. När man skakkar kommer det mycket bubblor och som nästan en skum på toppen. Jag har testat kola både 1 och 2 gånger. Testat både nerifrån och uppifrån.

Har kört nu 3 gånger med olika små ändringar. Som med bubbelplattor eller utan. Kallt vatten eller varmare . Snabbt eller långsamt. Olika jäst . Testat strippat först.
Men allt blir samma sak. Blir oljig och konstig när jag skakar den efet utblandning. Testade tilloch med köpa vatten att blanda ut med men samma sak där.

Jag är som sakt ny här och vet inte hur man lägger ut bilder annars hadde jag gjort det all hjälp uppskattas..

Obs jag har drukigt spriten som är hellt smakfr luktfri och god efter kolning.....
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av absolutabsinth »

har du gjort någon rengöring av apparaten ?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av Andy »

Vad har du för packning i kolonnen?

Min gissning är att packningen behöver rengöras.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av MurvSneaker »

Har du diskat och sköljt allt noga för att försäkra dig om att allt är helt rent?
83Gattusten skrev: sön apr 10, 2022 14:50 Spriten ser fin ut och jag gör cutts som man ska. Men när jag blandar ut med vatten så blir den oljug. När man skakkar kommer det mycket bubblor och som nästan en skum på toppen. Jag har testat kola både 1 och 2 gånger. Testat både nerifrån och uppifrån.

Men allt blir samma sak. Blir oljig och konstig när jag skakar den efet utblandning. Testade tilloch med köpa vatten att blanda ut med men samma sak där.
Eftersom du skriver att det alltid sker när du blandar ut det med vatten, gissar jag att du blandat med kranvatten eller köpt mineralvatten.
Har du möjlighet att blanda med vatten som du vet är helt rent för att eliminera att det inte är vattnet du blandar med som är orsaken till ditt problem.
Förlag på rent vatten är: Destillerat, kolfiltrerat eller osmotiskt vatten
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Hej o tack för alla svar . Jag har rengort den ordentligt. Kört offerrunda diskat medvinäger . Var det förstjag med trodde så gjorde det ordentligt på andra försöket. Ang vatten så har jag kört kranvatten och testat med köpt vatten stilla vatten. Sen så har jag testat med vatteb som jag kolat. Blir samma sak. Det är konstigt för det låter och borde vara finkel men det luktar och smakar minimalt och är på 93 % så är ju rätt så starkt.

Tycker det är väldigt störrigt. Jag har endå läst på och satt mig in i hobbyn rätt så bra de senaste månaderna. Köppt utrustning o saker för en 5000kr gjort flera försök. Men så blir det inte bra.

Håller på att bygga en superpmastis nu istället för att se om det blir bättre där. Men det känns som ett steg tillbaks istället för fram.
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Har koppar mech pakningar som är hellt nya men rengjorda endå med 5-5-1metoden..
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Helhet på maskinen
Helhet på maskinen
Ombyggd vinhink
Ombyggd vinhink
Toppen
Toppen
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av Andy »

Är det du plockar ut ur apparaten på 93%?

Om svaret är "ja" så ligger nog problemet här. Det är finkel i spriten (även om du inte känner det på smaken).
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av Andy »

Ser på bilden att detta är en CM och inte en VM. Flyttar tråden till rätt kategori.
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Okej så det tror du. Hur får jag bort det i så fall hjälper ju ej att kola?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av Andy »

Sorry, glömde bort att du hade kolat spriten.

Vet ej vad problemet kan vara då tyvärr
83Gattusten
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 10, 2022 14:22

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av 83Gattusten »

Okej tack endå. Jag ska köra superplastisen och jämföra resultaten.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av Andy »

Lycka till!

En sak du kan göra för att felsöka är att endast destillera vatten i apparaten. Om slutresultatet är oljigt så vet du att mäsken ej är problemet. Då är det med största sannolikhet något i apparaten.

Om resultat ej är oljigt så beror det nog på mäsken
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Hjälp spriten blir oljig

Inlägg av nyfiken77 »

Hur gick det med oljiga produkten ? Jag tror att du kört med för hög effekt, ca:1800 w under hela körningen är kanske lite högt.
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster