Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Här diskuteras Cooling Management
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av Drängfan »

Andy skrev: fre dec 22, 2023 17:06 Tvekar på att skillnanden i resultatet beror på mängden vätska i kokkärlet. Snarare styrkan på vätskan i kokkärlet
Du kanske har rätt i det :unsure:
Vid snabb räkning borde jag haft runt 8% i kokaren vid förra körningen, nu ligger det nog en bit över 20% med det strippade spriten ivickad. Om så är fallet borde kylningen bli än svårare att styra med strippad sprit :roll:

Hur som är uttaget runt 0.7-0.9l/timmen med 95% på mätaren. Känns som den rullar hygligt iallafall. Kanske lite lågt uttag men allt rullar klanderfritt än så länge.

Fridens!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av Andy »

Jag hade gissat på att du hade högre % på vätskan i kokkärlet den tidigare körningen :s

Vet ej vad det kan ha berott på då.
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av Drängfan »

Andy skrev: fre dec 22, 2023 20:03 Jag hade gissat på att du hade högre % på vätskan i kokkärlet den tidigare körningen :s

Vet ej vad det kan ha berott på då.
Spriten som kördes förra vändan var 1l som låg på runt 60-70% och blandades med runt 8l vatten, kan ha varit lite mindre också men hur som blev det nog inte många procent i den vändan.
Men hur som tror jag du kan vara något på spåren.
Kunde ju sänka tempen till ca 50°c med bara vatten, med provkörningen kunde jag få full reflux men fick ligg apå hårdare med vattnet. Nu har jag fullt skägg att hålla full reflux i början. Den gemensamma nämnaren i dom tre fallen är att alkoholen ökat för var gång och refluxen varit svårare att styra. Även mängden har ju ökat i kärlet med men alkoholhalten känns endå rimlig.

Fridens!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av latmasken »

Du får väl prova att köra den som PM istället för CM om refluxkylaren (som väntat) inte klarar av att ge 100% reflux med full kokaraffekt.

Men sen tror jag som sagt var att för mycket ångor ändå smiter förbi kylrören, så det är nog osannolikt att du kan uppnå 100% reflux.
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av Drängfan »

latmasken skrev: lör dec 23, 2023 8:53 Du får väl prova att köra den som PM istället för CM om refluxkylaren (som väntat) inte klarar av att ge 100% reflux med full kokaraffekt.

Men sen tror jag som sagt var att för mycket ångor ändå smiter förbi kylrören, så det är nog osannolikt att du kan uppnå 100% reflux.
Nu är inte jag så insatt i dom alla möjliga olika modellerna men pm är Power manegment? Alltså stryra strömen istället för kylningen?

När koket fått gå en stund och man gjort cuts och allt sånt samt tagit ut en liten del prudukt så ligger kylningen på minimalt flöde och går då att kyla så pass att man får 100% reflux, eller iaf så kommer inget ur pruduktuttaget.
Men dess för innan så gick det inte.

Kan tänka mig att problemet skulle lösas till viss del om man började labba med strömstrykan, dock misstänker jag att uttagshastigheten blir än lägre?
Förutom att den var svår att separera metanol och heads från bodyn så gick den riktigt bra när den väl kommit in i bodyn och fick rulla på i lugn och ro.
Men det var ju ett skit med körningen, 11h gick apparaten från start till stopp med runt 1h uppvärmning, 3-4h strulande med att försöka till varje pris att ta cuts vid rätt läge trots kylproblemet, sen resten av tiden gick den mer eller mindre av sig själv med runt 0.7l i timmen i uttagshastighet.

Ska man ge sig in på pm modell så lär jag nog ha lite guidning och förslag mot rätt riktning, för där är jag kanska nollad som tidigare nämnt
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Frågor kring ombyggd labmaster till cm

Inlägg av Andy »

Ja. PM = Power Management.

För detta behöver du en effektregulator.

Instruktioner på hur du styr den finns i engelska spiralbrännar-dokumentet. Observera att dessa instruktioner avser den långsamma luftkylda sprialbrännaren. Du bör kunna köra med högre hastighet än vad som framgår i dokumentet.
Från The Spiral Still

Operating procedures
The reason I really like this still is that it suits very well for a lazy persons like me. With power controller you can make it shut down between heads, main run and tails. You can start it in the evening, let it equilibrate over night, slowly collect the heads during next day (while you are at work for example) and start the main run next evening. With predetermined power levels it will close or slow down considerably when main run is finished. All you need to do is start it, adjust power few times and change collecting vessel few times. This all over a period of few days so you don’t need to hurry. As a bonus it keeps my garage warm during the run.

Starting the still
Starting is just as usual, assemble and fire her up at full power. It’s a good idea to measure the alcohol content in your mash and calculate the boiling point (I usually use one of the calculators at Tony’s site). This way you can use a thermometer with alarm to tell you when to adjust down the power (set the alarm 1-2 degrees lower than the boiling point). When boiling is reached adjust the power so that the upwards part of the spiral is warm while downwards is cool. This means you operate in full reflux. Let your rig to equilibrate for some time (I usually leave it overnight).

Heads
After this is finished crank up the power slightly to have roughly 10-20cm of the downwards pipe warm. Let it drip until it ceases or the ethyl acetate smell is gone. Toss the first .5 dl, the rest is heads you can redistill later. You should collect from 2dl-5dl depending on your mash and other variables. The output should be very slow now or even ceased. Crank up the power slightly and test if the product tastes and smells like pure ethanol. If the product is not yet pure crank the power up only slightly from previous setting and continue slow collection until satisfied with the quality. For flavoured spirits you might take some of the late heads phase into the final product, depends on your taste.

Ethanol run
When pure ethanol is coming out, adjust the power to have 30-60cm down spiral warm. This means 1 drop every second or two seconds at 95+% neutral spirits. At this stage you usually make ~1-2 liters in 24 hours. I usually collect the stuff twice a day to ensure I won’t accidentally go into tails in case I’m a bit clumsy with power settings. When the main run is finishing the output again slows down or ceases. Some traces of 1-propanol might find it’s way into the last few dls. If that happens the product makes pretty good white rum for drinks.

Tails
Now you can collect the tails with both cranking up the power slightly and doing a slow collection, or upping it more and doing a quick collect. There’s not much ethanol left in the mash, so unless you are after whiskey or rum you may very well finish the run now. Turn off the power, remove insulation and let it cool down.
Det finns även info att hitta i tråden Lite destillationsteori och teknik - Destillationsteknik, reglering av kolonnbrännaren och att ta cuts

Underforum för effekreglering:
https://bryggforum.nu/viewforum.php?f=120
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster