Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur räddar jag ett surt vin?

Utrustning och teknik.
930310
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2023 9:30
Utrustning: Plastdunk

Hur räddar jag ett surt vin?

Inlägg av 930310 »

Bryggde rödvin och rosévin på vindruvor från min fars koloni. Ca 50/50 druvsaft och vatten + socker. Rödvinet macerade i några dagar innan jag silade det och lät det jäsa vidare. Jäste från +90 till -5 och hade sedan i jässtopp. Det har stått nu i ett par veckor och jag lät släkten smaka på det och de sade att det smakade extremt surt! Jag provade att blanda i socker i vinglaset och blanda upp men de sade att det inte blev bättre. Går det att rädda eller är det bara till att hälla ut det?
Senast redigerad av 930310, redigerad totalt 1 gång.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Hur räddar jag ett surt vin?

Inlägg av Fisken »

Har du inte druckit det själv?
930310
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2023 9:30
Utrustning: Plastdunk

Re: Hur räddar jag ett surt vin?

Inlägg av 930310 »

Jag dricker inte alkohol.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Hur räddar jag ett surt vin?

Inlägg av Fisken »

I så fall tycker jag att du ska göra som proffsen - smaka och spotta. Det är svårt att utveckla sitt vin och sin kunskap om vinmakning om man inte kan smaka av.
Som svar på din fråga: om det är för surt så går det att balansera med socker. Ifall det inte hjälpte första gången så var det för lite socker. Skulle också rekommendera att du väntar betydligt längre innan nästa provsmakning, det får gärna stå och lagras ett halvår iaf så kommer smakerna upplevas som mindre "spretiga" och eventuellt kommer syran gifta sig bättre med övriga smaker.

Det är också möjligt att smakpanelen har en skev bild av hur ett hemmagjort vin ska smaka. Förväntar de sig att det ska vara sött så kommer det antagligen upplevas vara surt oevsett hur balanserat det är. Därför tycker jag att det är viktigt att även du smakar, så att du kan bilda dig en egen uppfattning.

Slutligen några tips inför nästa sommar, om du ska göra vin igen. Jag tycker att du ska minimera mängden tillsatt vatten för att vinet inte ska bli tunt. Det är också viktigt att låta svenska druvor mogna ordentligt innan man skördar dem, eftersom de annars är för sura. Det gör inget om de blir lite övermogna.
930310
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2023 9:30
Utrustning: Plastdunk

Re: Hur räddar jag ett surt vin?

Inlägg av 930310 »

Tack så jättemycket för informationen! Skördade druvorna i början av oktober i samband med första frosten.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster