Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tvätta kol för framtida användning?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Tvätta kol för framtida användning?

Inlägg av Ekorren »

Hej.
Som rubriken frågar, fungerar det att i förväg tvätta kolet med hett vatten (enl. kolning pdf'en) och använda det nån vecka senare? Förvaras torrt eller i vatten gör skillnad? Tänkte utnyttja väntetiden lite bättre 8)
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Tvätta kol för framtida användning?

Inlägg av Ekorren »

Där fick jag kanske svaret.
meskalin64 skrev: fre jan 29, 2010 16:11 Jag gör så att jag tvättar kolet med kokande vatten ett par gånger sen låter det stå tills nästa dag. Då tvättar jag det en sista gång sen lägger ut det på en plåt och torkar det i ugnen på 150grader. Sen häller jag i det i påsar tills det ska användas.
Fantastiskt forum för newbies som jag detta. Man får läsa helt enkelt. Synd dock att rätt många länkar till utrustning är 10+ år gamla.
En mäsk står och puttrar. Ska i en superplastis. Kolning kommer ske med upp till ned. Första försöket detta. Gör det enkelt denna gång.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Tvätta kol för framtida användning?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har lärt mig att när jag reaktiverar kolet efter användning så har jag märkt att jag behöver tvätta det igen samtidigt som man mättar kolet med vatten.

Så du kan med fördel aktivera det någon eller några dagar innan. Håll de blött innan kolningen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster