Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kantpackning för lock? Svenskt ord & leverantör?

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Kantpackning för lock? Svenskt ord & leverantör?

Inlägg av Jaktpanda »

Har beställt efter det mesta för att få ihop mitt hemmabygge, men behöver täta mellan grytan och locket. Kom att tänka på såna där skyddslister man kan ha i badrum eller på bildörrar, men gjorda i PTFE eller silikon.

Typ nåt sånt här, fast gjort i bra material:

Bild

Håller på att bli driven till vansinne av att inte hitta rätt termer att söka på, och det enda jag får upp är icke-livsmedelsklassade prylar. Någon som har tips på leverantör i Sverige och vad det är jag letar efter? (Eller internationell leverantör, funkar också såklart).

Jag har beställt några kompletta packningar i silikon för kittlar – de är på ingående – men diametrarna var lite off så jag tänkte se mig om efter alternativ ifall jag inte får till det.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Kantpackning för lock? Svenskt ord & leverantör?

Inlägg av click »

Jag tillverkade packningen till min gryta av en bit silikonslang som jag limmade ihop med akvariesilikon, den är tät och har hållt ganska många år nu.

Hur tänkte du hålla locket på plats?
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Re: Kantpackning för lock? Svenskt ord & leverantör?

Inlägg av Jaktpanda »

Tror det blir någon typ av klämma på utsidan (typ bulldog) eller egengjorda mini-skruvtvingar. Ska bygga ihop allt först och se ifall balansen är bra eller om den lutar åt något håll och behöver hårdare hållare för locket…
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster