Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första vinet, Ekens 8,5 kg Zinfandel

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: sön dec 13, 2020 16:41
Gösta Von Finkel skrev: lör dec 12, 2020 8:38
Jezapan skrev: lör dec 12, 2020 5:55 Apropå oechsle: är det samma som när Systembolaget skriver ut sockerhalten på ett vin?
Om det står att sockerhalten är 5%, är det då detsamma som att oechsle är +5?
Nej. :D

1 oechslegrad motsvarar 2,7 gram socker i en liter. You do the math! som min son brukar säga (han är ingenjör!)

Låt vinet stå en vecka till så att det är helt färdigjäst men också så det får ta smak av eken.

Lördagsskål från Gösta :thumbup:
Jag upptäckte det när jag halkade in på en annan tråd. :) Har för mig att man skulle multiplicera oechletalet med 0,38 för att få procentsatsen.

Jag mätte oechle när jag kom hem och fick ett värde på ca 15 - det är alltså inte utjäst på långa vägar än. Det smakade också druvsött (och lite spritsigt av kolsyran).
Har ingen restartjäst hemma, så jag tänkte att jag skulle testa att skaka om det lite - och det tog fart rätt ordentligt! Tänkte först att det kanske bara var kolsyra som jag hade skakat ur vinet men ca 15 min senare kluckar det fortfarande på i vattenlåset, så det verkar vara igång som det skall igen. :)

Så det blir till att vänta ett tag till innan det är dags för nästa steg!
Multiplicera med 0,132 eller dividera med 7,5 (8 säger en del experter) :thumbup: så ditt vin är nånstans kring 11% nu.

Om du kan ha det lite varmare typ 23-24 grader så kan det också hjälpa till.

Hafv tålamod! :thumbup:

Söndagsskål från Gösta
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Jag syftade inte på alkoholprocenten, utan sockerprocenten. 😊

Som tur är har jag blivit utrustad med en rätt god portion tålamod, så det skall nog gå bra. :mrgreen:
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Nu har vinet jäst klart (sannolikt sedan några dagar/1 vecka eller så - ville vara helt säker på att det inte skulle ploppa ngt mer i jäsröret innan jag öppnade igen)!
95 oechsle uppmättes - vilket borde ge en alkoholhalt på ca 103/7,5 = 13,7% (så, mellan 13-14%).
Smakade några droppar. Torrt och fint i smaken, ingen sötma alls. Känns att det sannolikt kommer hända en hel del efter ett tag på flaska.

Tanken är nu att det skall få vila en vecka eller så, innan jag tappar om det på ny behållare för jässtopp och klarning. Därefter ytterligare någon vecka innan jag tappar upp det på flaskor.
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Det låter som att du varit noga och fått bra resultat! Det kommer att hända saker med vinet över tid, det är ofrånkomligt. Dock kan man aldrig veta exakt hur. Lagra svalt och mörkt under längre tid så har du troligen ett gott vin och några förnämliga fyllor framför dig. :thumbup:

Trettondagsskål från Gösta
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Efter långt om länge har nu ikväll vinet äntligen tappats på flaska! 😃
Tog ett glas för att testa ordentligt (har bara smakat ytterst lite tidigare) - och jag tror banne mig att det här kan bli riktigt trevligt efter en tids lagring! 😊👍

Nu väntar nästa projekt: en souvignon blanc från Winexpert.
Rapport kommer!
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Det var roligt att höra! Ja, nu är det bara att vänta tålmodigt i två-tre år :mrgreen:

Själv hade jag vinprovning för några grannar i helgen. Förstås utomhus och Coronasäkert. Av de åtta viner som provades var två mina egna. Det ena fick högst betyg. Sen hade vi brännvinsprovning fast bara en sort men vi provade nog åtta stycken. Fick också högsta betyg. Sen skulle herr Adolfsson hem och skita och Janne kräktes i busken.

Fredagsskål från Gösta :thumbup:
ian.goras
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor sep 28, 2023 18:35
Utrustning: PGW stora vinpaket

Re: Första vinet, Ekens 8,5 kg Zinfandel

Inlägg av ian.goras »

Hej! Hoppas nån läser det här. Har precis köpt min första ekens och det en blev pinot noir:) Nu har jag två frågor, går det alltså bra att tillsätta ek redan i jäshinken? har för mig att vinshoppen skrev att det ska göras i flaskan innan lagring. Andra frågan är om ni tror det går att ev. köpa ett ekfat eller vanlig 5L glasflaska att lagra på innan man buteljerar. Har nämligen dåligt med plats i källaren för att lagra 30 flaskor, tänkte därför om det går att lagra på större behållare. Tack för svar!
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster