Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider m bozo-metoden

Utrustning och teknik.
Alias2
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 01, 2021 12:22
Utrustning: Plastis+vattendestil

Äppelcider m bozo-metoden

Inlägg av Alias2 »

Jag tänkte testa att göra äppelcider med bozo-metoden till helgen.

Bozo-metoden är att man fyller jäshinken med delade äpplen och sedan tillsätter pektolos och jäst istället för att pressa äpplena till must.
Till detta har jag införskaffat en humlepåse som är lika stor som min jäshink.

Jag tänkte göra det i tre steg:
Fylla jäshinken med äpplen delade i smådelar som ligger i en humlepåse - tillsätta pektolos och jäst och sedan ställa in i jordkällaren för att jäsa svalt en vecka.
Vänta en vecka och med händerna krama och vrida ur så mkt jag kan ur påsen ner i jäshinken och sedan stänga hinken igen och låta den stå i jordkällaren.
Låta det självklarna och jäsa ut under någon månads tid och sedan flaska.

Är det någon som har några tankar på detta?
Kanske tillsätta lite socker för att öka alkoholhalten, hållbarheten och se till att det börjar jäsa igen efter att ha kramat ur humlepåsen?

Mvh Alias2
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Äppelcider m bozo-metoden

Inlägg av Fisken »

Ser ut som en bra plan. Min enda invändning är att du kommer få en halvfull jäshink med massa luft i efter att du tagit bort fruktköttet. Oxidation är ok innan jäsningen börjat men när du har alkohol i kan oxidationen förstöra aromer och ge felsmaker. Optimalt vore om du kunde tappa om till ett mindre kärl i samband med att frukten tas bort, alternativt fylla två hinkar med äppelbitar och sedan blanda den avsilade cidern i en. Lite socker i samband med avsilning skulle kunna vara bra om cidern redan jäst ut för att jäsningen ska komma igång igen och trycka ut syret ur hinken. Att sikta på högre alkoholhalt för hållbarhetens skull tycker jag är overkill, cider med naturlig alkoholhalt håller i flera år och smakar i mening bättre än äppelviner.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster