Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Malörtslöss

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Malörtslöss

Inlägg av byggarn »

Jag repade lite malört idag, tänkte frysa in en del för att göra besk samt torka en del för att göra absinthe. Men till saken. Inte bara jag verkade uppskatta malörten utan en del kvistar var ju helt svarta med löss/lusar/whatever...

Bild

Nu undrar man ju om dessa kryp "hör till" eller hur man, om inte, får bort dom. De kanske tillför nåt till besken och absinthen?
Vet någon vad det är? Syns ganska bra på min (ursäkta) stora bild.
Tankar, åsikter?
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Malörtslöss

Inlägg av KaptenStofil »

Oj, det där såg riktigt äckligt ut. Malört drar gärna till sig löss men det där ser ut som löss på steroider (vad har du gödslat med). :lol:

Om du inte helt enkelt kan skaka bort dem kan du testa att spraya plantan med såplösning annars är det bara att klippa bort angripna delar.

Jag tror inte att de där blir något vidare smaktillskott men å andra sidan lär de tvärdö så det är antagligen ingen fara att låta de vara kvar heller.

//MT
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Malörtslöss

Inlägg av Hojjt »

Om inte annat så kan du frysa i malörten sen ta bort krypen , de är då inte så pigga!
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Malörtslöss

Inlägg av eau_de_vie »

Löss på Malört är ett elände! :cry: Dom små krypen tycks tyvärr uppskatta aromen ännu mer än vi på Bryggforum! Har man väl fått dom på en planta verkar det omöjligt att bli av med dom. Innan jag flyttade för tre år sedan och började en ny odling kom dom tillbaka varje år, men min nya odling är hittills förskonad (peppar, peppar...)

Att spruta på såpvatten hjälpte inte (snapsen smakade dessutom såpa), men det här med att frysa kvistarna och sedan skaka bort ohyran är nog en jättebra idé!

Hur som helst, lycka till och hoppas du vinner kampen om att bli den som får njuta av malörten (tycker att lössen borde kunna nöja sig med maskrosor eller brännässlor)!!! :D
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Malörtslöss

Inlägg av Lo »

Neeej för bövelen, inte maskrosorna! =)
De står nog banne mig högre i kurs hos mig än vad malört gör hehe.
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Malörtslöss

Inlägg av eau_de_vie »

gucken skrev:Neeej för bövelen, inte maskrosorna! =)
De står nog banne mig högre i kurs hos mig än vad malört gör hehe.
Ojdå, ursäkta! Vi byter ut maskrosor mot tistlar! :wink:
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

Malörtslöss

Inlägg av MrLove »

Tistlar? Undrar hur de smakar? Blev riktigt nyfiken nu!
Användarvisningsbild
Vresros
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 17, 2022 17:38
Utrustning: Damedunk

Re: Malörtslöss

Inlägg av Vresros »

Svar på gammal tråd, men den enda i ämnet på forumet:
Åtminstone mina malörtslöss (och andra kryp) trillar av om jag slår kvisten mot exempelvis en tallrik. Allra enklast blir det om man håller den vertikalt över diskhon, så trillar de ner där istället för att samlas på tallriken. Någon enstaka klamrar sig kvar, men de allra flesta försvinner.
Kanske skakas en del av pollenet av i processen, men man behöver inte slå särskilt hårt.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster