Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Digiboil 35 l

Grundläggande utrustning och teknik.
Cleejs
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 07, 2023 19:51
Utrustning: Digiboil 35 l

Digiboil 35 l

Inlägg av Cleejs »

Några här som använder sig av digiboil 35 l och kan ge lite tips ?
Jag tycker alltid att jag får ut för lite vört i jäskärlet.
Mesktomten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 20, 2022 10:13
Utrustning: Grainfather S40
Ort: Malmö

Re: Digiboil 35 l

Inlägg av Mesktomten »

Har aldrig använt den men generellt tror jag helt enkelt att du behöver räkna om receptet. Om du räknar med att du ska koka bort 1l/h men i sjäva verket kokar bort 2l/h så blir resultatet inte det förväntade. Alternativt tar det alldeles för lång tid att värma upp så du ångar bort en massa under uppkok. Sen kan det såklart vara att det sitter kvar en massa i BIAB-påsen också om den inte får rinna av ordentligt. Sist men inte minst hittar jag inte heller några bra bilder på hur högt upp tappkranen sitter. Det kan ligga var ett par liter efter du tappat om den är för högt upp
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster