Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Allt om kolonnbrännare.
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av Jaktpanda »

Jag kan eventuellt få tag på ett uttjänt glasrör från en laserskärare och tänkte att det vore nice att fylla med SPP och ha som kolonn. Förutsatt att jag lyckas kapa det i båda ändarna och få ut innankråmet, ser ni några problem med det? Glas är ju mycket sämre värmeledare än koppar, så ur det perspektivet verkar det klockers – och förhoppningsvis snyggt också!


Typ ett sånt här, med diameter ≈80mm och höjd efter kapning ≈1000mm:
glass-laser-tube.jpg
  • Jag har sett andra glaskolonner (dragonstill osv) men då är de uppdelade i sektioner, oftast för att montera bubbleplates.
  • Jag behöver fixa toppdelen & nederdelen så att de går att montera mot kokare + kondensator. Ska se om det är värt att svarva eget, eller om jag hittar färdiga delar.
  • Helst så står kolonnen utan ytterligare stagning, men om det inte går så får jag montera räls på utsidan för att minska tipprisken.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av Andy »

Det blir väl problematiskt att få in centreringsringar kan jag tänka mig.

Lär se coolt ut iallafall!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av latmasken »

Har du koll på att det är "rent" glas så det inte har några tillsatser som kan lakas ur till spriten?

Jag har nåt minne av att många sorters glas t.ex. innehåller bly.
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Re: Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av Jaktpanda »

Jo, en hel del att lösa för att det ska funka...
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Re: Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av Jaktpanda »

latmasken skrev: tor maj 18, 2023 8:17 Har du koll på att det är "rent" glas så det inte har några tillsatser som kan lakas ur till spriten?

Jag har nåt minne av att många sorters glas t.ex. innehåller bly.
Bra fråga - ska börja med att kolla det.
Rickmas
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 19, 2021 16:38

Re: Kolonn helt i glas, inte i sektioner?

Inlägg av Rickmas »

Dom som har kolonner av glas är nästan enbart gjort i borosilikat som är gjort för att klara höga temperaturer. Tjockleken är ofta 5mm eller tjockare. Därtill är dessa byggda med flänsar och stag mellan flänsarna så att det bara är metallen som tar upp last.

Kul projekt om du lyckas men det är nog betydligt enklare att lyckas med att köpa färdiga glaskolonner.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster