Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på rabarber och björksav

Utrustning och teknik.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Vin på rabarber och björksav

Inlägg av Frippan »

Nu har jag gjort några omgångar vin med vinsatser som utgångspunkt och tänkte att det vore kul att testa att göra något mer från grunden.
Jag tappade ur ett par björkar igår och fick ihop 10 liter björksav och så hade jag lite rabarber och blåbär i frysen.
Ett par äpplen fick vara med i leken också.
Alltså:
10 l björksav.
2 kg rabarber
0,7 kg blåbär
2 st äpplen
Några gram krita
Ca 2,5 kg socker

Jag hackade upp rabarberna och äpplena samt mosade blåbären. I med det i en 15 liters jäshink.
Jag strödde i några gram vinkrita då jag läst att det är bra för att ta hand om oxalsyran i rabarberna. Jag har läst olika bud om mängd men runt 5 gram fick det bli.
Jag sockrade upp till ca 70 OE.
Jag köpte PGWs universal jässats och jästen verkar riktigt hungrig för efter bara en timme började det ploppa i jäsröret.
Tanken är att efter ca en vecka sila av vinet och tillsätta en giva socker för att låta det jäsa ut till 12-13%.

Många verkar ha i citron i sina fruktviner. Bör jag ha i det eller är rabarberna och blåbären tillräckligt syrliga i sig?
Tillför björksaven något eller är det mest en gimmick?
Jag smakade lite sav och det verkar mest vara ett omständigt sätt att få tag i vatten...

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster