Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga cider för första gången

Utrustning och teknik.
Jeffaklumpen
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 12, 2023 23:35

Brygga cider för första gången

Inlägg av Jeffaklumpen »

Hej!

Jag tänkte ge mig på att brygga cider för första gången och har lite frågor.

1. Jag tänkte använder blandsaft första gången jag brygger och har riktat in mig på Brunnebys hallonsaft som inte ska innehålla koncentrat. Jag skulle vilja få ut ca 6% vilket betyder att jag behöver spä ut saften dubbelt mot vad man egentligen ska göra. Jag tänkte dessutom försöka göra en hallon/lakrits variant och hälla i turkisk peppar vilket betyder att jag förmodligen behöver spä ut ännu mer för att inte alkoholhalten ska bli allt för hög. Min fråga är då, kommer inte cidern att ha en väldigt klen hallonsmak? Finns det något sätt att kompensera smaken utan att tillsätta mer socker?

2. Då jag tänkte tillsätta lakrits, går detta att göra efter själva jäsningsprocessen för att sockret från turkisk peppar inte ska jäsa?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Brygga cider för första gången

Inlägg av Fisken »

Jeffaklumpen skrev: sön mar 12, 2023 23:43
1. Jag tänkte använder blandsaft första gången jag brygger och har riktat in mig på Brunnebys hallonsaft som inte ska innehålla koncentrat. Jag skulle vilja få ut ca 6% vilket betyder att jag behöver spä ut saften dubbelt mot vad man egentligen ska göra.
Blandsaften är ju ett koncentrat i sig. Behöver inte vara något större fel med det, men bara så att vi har koll på begreppen.
Om du spär enligt instruktionerna kommer du hamna på ca 5%. Du kan se i näringsdeklarationen att den innehåller 9 gram socker per dl.
Jeffaklumpen skrev: sön mar 12, 2023 23:43
Min fråga är då, kommer inte cidern att ha en väldigt klen hallonsmak? Finns det något sätt att kompensera smaken utan att tillsätta mer socker?

2. Då jag tänkte tillsätta lakrits, går detta att göra efter själva jäsningsprocessen för att sockret från turkisk peppar inte ska jäsa?
Köp hallonarom eller blanda i hallonpuré. Purén ger ju lite socker men som du ser ovan är det inga problem. Du kan hälla i jässtopp efter att jäsningen är klar och innan du har i turkisk peppar. Men vill du ha kolsyra måste du då kunna tvångskarbonera i corneliusfat eller liknande. Vill du istället flaskjäsa för kolsyra kan du nog beräkna sockerinnehållet i turkisk peppar och använda det som primningssocker.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster