Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Icor
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön nov 13, 2022 11:03

Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av Icor »

Hej hopp,

Har snöat in på att göra öl med ölsatser. En rolig hobby!

Förra söndagen satte jag en Coopers Mexican Cerveza. Jag slängde även i Maltextrakt, Ljust humlat 500g samt 750~ gram bryggsocker och en extra påse med coopers jäst. Förra gången jag gjorde ett liknande recept var ölen färdigjäst på ungefär 2 veckor. Denna gången slutade det dock bubbla redan efter 2-3 dagar? Var nere och skakade runt hinken lite försiktigt efter ca 4 dagar, och då blev det lite fart i vattenlåset igen, men dagen efter var det återigen stilla.

När jag tog OG var mätresultatet 55, och nu när jag mätte efter en vecka visade resultatet 15, vilket borde vara ungefär 5,2% vilket är helt okej för mig. Men kan det verkligen ha jäst klart så snabbt?

Ölen har stått i bastun, och hade en temperatur på ungefär 13-14 grader som kallast. Fick då lite panik och öppnade upp dörren så den gick upp mot 17 grader. Tänkte att det kanske var detta som hade avstannat jäsningen?


Tacksam för alla svar och tips.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av Fisken »

15 är ju ett relativt högt slutvärde, men inte helt orimligt. Om du mäter igen efter 2 dagar och det fortfarande är 15 så är den klar. Att temperaturen ändrades lite har inte gjort skada.
Tycker generellt att det är bra att låta ölen stå lite när den jäst klart innan man buteljerar. Så är man på säkra sidan. Är inga problem man låter den vara i hinken i 10-14 dagar.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av MurvSneaker »

Primärjäsningen är oftast klar på 2-5 dagar.
Sekundärjäsningen där jästen rensar upp efter sig är ytterligare c:a 3-5 dagar.

När du haft samma oechslevärde (SG) i 3 dagar är det klart.

Jag har som riktvärde att ölet ALLTID får stå 14 dagar i jäshinken för att det ska bli bra varje gång.
Så här kommer klichén igen... Hembryggarens bästa vän är ändå tålamodet.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Icor
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön nov 13, 2022 11:03

Re: Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av Icor »

Tack Fisken och MurvSneaker. Värdet har inte ändrat sig sedan i förrgår, så jag antar jäsningen är klar. Jag tar dock till mig tipset om tålamod och låter ölet stå kvar till helgen. Då har det gått lite drygt två veckor.

Ha en härlig vecka!
Icor
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön nov 13, 2022 11:03

Re: Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av Icor »

Liten återkoppling! Ölen blev alla tiders. Ingen jästsmak utan ren och fruktig i smaken. :)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Ölsats jäste klart på bara 2-3 dagar?

Inlägg av Fisken »

Grattis, kul att höra
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster