Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Missnöjd med Lalvin EC-1118

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Missnöjd med Lalvin EC-1118

Inlägg av HackKing »

Har nu två gånger blivit tvungen att vidta åtgärder vid användning av denna jäst.
Först ett blåbärsmjöd (10l, 1 påse) - visst kom den igång efter ett tag och jäste på ganska sakta men jäste inte ut, före jag satte till jästnäring i flera omgångar.
Nu en fancy sats rött, WinExpert Cabernet med druvskal (23l, 1 påse), på snart två dygn har jäsningen inte kommit igång - inga bubblor, ingen jästdoft/smak. Rört ända från bottnen med slev två gånger. Bäst före 03/2023.
Satt i en annan generisk vinjäst, kan inte riskera en sån dyrbar vinsats.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Missnöjd med Lalvin EC-1118

Inlägg av latmasken »

EC-1118 är väl inte rekommenderad för röda viner? Det är väl en champagnejäst främst avsedd för vita viner och cider?

Jag har aldrig använt den till några av mina rödvinsprojekt i alla fall, har för mig jag kört RC-212 för dem.
BanjoBrew
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 01, 2023 17:56
Utrustning: Allt

Re: Missnöjd med Lalvin EC-1118

Inlägg av BanjoBrew »

Min gissning är att du behöver tillsätta lite jästnäring för att jästen ska trivas. Kan ju vara en dålig batch jäst också men har aldrig varit med om att EC-1118 inte gjort sitt jobb. Håller med om att du bör välja RC-212 (eller annan dedikerad rödvinsjäst) istället.

//Erik
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst