Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Synpunkter på detta?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Hej!
Jag är helt ny på detta men skulle tycka att det vore kul att testa att framställa lite sprit.
Det är mycket att sätta sig in i, men konceptet "spiralisen" känns som en bra väg att gå.

Jag har precis beställt en sådan här:
https://eur.vevor.com/alcohol-distiller ... 0199882322

Tanken är att byta ut rörböjen som går till kylspiralen mot en uppgående spiral och därmed skapa en spiralis!
Sedan tänkte jag att jag placerar skapelsen på en portabel spishäll så jag snabbt kan värma upp och sedan dra ner effekten när koket är igång.

Är jag på rätt spår?
Finns det något i detta att invända mot?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Andy »

Låter genomförbart!
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Sitter slaviskt och följer paketets resa. Nu har det kommit till Sverige iaf!
Jag hoppas bara att brännaren ligger i en anonym, brun låda när jag ska hämta ut den här på lokala Coop-butiken :roll:

Jag tänkte att röret som följer med, som går direkt till kylspiralen, borde man kunna använda om man vill strippa mäsken va?
Med det röret monterat så är ju brännaren i princip en pot still.
Kör man full fräs på värmen då, och hur vet man i så fall när strippningen är klar?

Nu ploppar det hemtrevligt i badrummet :D
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Andy »

Du kan stripps med det som följer med. Oklart vilken effekt kylspiralen orkar dock, du får pröva dig fram. Strippa tills det bara kommer vatten ur apparaten så är du klar
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

sketch-1670963522629.png
Nu är mackapären färdig!
Tror ni att det kommer funka?
Stigarspiralen är gjord av ca tre meter 10 mm rör.
Kylspiralen är inte jättelång, men den är vattenkyld så det borde kondensera bra tycker jag!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Andy »

Snyggt!

Den ska nog fungera bra
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Nu är jag igång med strippningen och det verkar funka bra!
Känns bra att köra en strippning först så jag kan öva lite på att justera effekt på kokplattan och flöde på kylvattnet innan jag gör finbränningen.
All mäsk rymdes inte i kokkärlet så jag får fylla på när det har kokat ur några liter.
sketch-1671362396724.png
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Nu är jag igång med finbränningen.
Det droppar lite fortare än en droppe i sekunden för det var svårt att justera spisplattan tillräckligt exakt.
Men det blir ändå dryga 90% så det får vara så!
sketch-1673020004851.png
sketch-1673020053832.png
AnonUser
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 24, 2022 16:35

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av AnonUser »

Snyggt! Går själv och funderar på en sådan lösning. Är det Biltemas prisolrör och egen anslutning till locket? Körde du kokplatta? Och vad hade du för mäsk? Många frågor :?: :D
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Hej!
Ja, det är Biltemas prisol, men det funkar ju bra med vilken som helst.
Anslutningen mot locket är gjord av en klämringskoppling på röret och en mutter som mothåll under locket. En nylonbricka tätar.
Jag kör med en kokplatta. Det kanske inte är helt optimalt då den reglerar med av- och påslag i intervaller snarare än att den kontinuerliga effekten regleras.
Det verkar ändå funka bra och jag tänker att den stora vätskevolymen buffrar och jämnar ut variationerna rätt bra.
En tanke vore att lägga en tjock stålskiva mellan kokplattan och kärlet för att ytterligare jämna ut "värmeknuffarna".
Mäsken är helt standard. Vatten, socker och turbojäst.
AnonUser
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 24, 2022 16:35

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av AnonUser »

Så länge det funkar så är det väl bara köra 😊 har försökt att hitta en passande klämmringskoppling men hittar ju inget i den storleken. 😏 Sen vet jag inte vilket material som är bäst lämpat? Man vill ju inte ha massa tungmetaller i drickat 😅 Vet inte hur den kromade kopparen står sig vid kokning. 🤔
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av longjohnsilver »

Ja eftersom du frågar,
Om du nu har beställt en komplett potstill via nätet.
Varför inte prova den innan du börjar bygga om osv ?
Den kanske fungerar perfekt ändå.
Annars så finns det ju en massa olika potstills att välja mellan.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Synpunkter på detta?

Inlägg av Frippan »

Nu har jag kört andra satsen.
Jag gjorde den här gången som så att eftersom att kärlet bara rymmer 20 liter så delade jag upp 25 liter mäsk och körde två omgångar. Först gjorde jag en fulbränning av båda halvor så jag fick ut ca 70% sprit. .
Sen slog jag ihop fulspriten och gjorde en finbränning som landade på ca 93%.
Efter spädning och kolrening fick jag ut drygt 7 liter 40% färdig produkt.

Det går säkert att krama ut lite till då jag tror att jag kanske lämnade onödigt mycket svans i fulbränningen.
Det är svårt att bevaka till sista droppen då jag måste ta hänsyn till jobb och familj och allt sånt, men jag är ändå nöjd med resultatet!
Jag är ingen storkonsument så jag ser det som en trevlig hobby där jag förenar nytta med nöje!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster