Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lite frågor från en nybörjare.

Grundläggande utrustning och teknik.
Restolala
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 02, 2023 10:35

Lite frågor från en nybörjare.

Inlägg av Restolala »

Hej.

Känns som att det kommer bli en del frågor här i forumet, har läst en del och det finns mycket bra info samt många duktiga bryggare.
Har funnit denna hobby som kul, intressant och god!

Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på:

Först och främst så brygger jag med BIAB och jäser i ett jäskärl med konisk botten som går att temeraturstyra.
Jag flaskjäser ölet för att kolsyra det än så länge.

1.
Jag har köpt ölkit från MM.
Jag tycker att det färdiga ölen blir bra mycket mörkare än referensbilden som finns på deras hemsida. Har bryggt deras julöl, den blev svart som natten och jag har bryggt en röd lager, och den blev lite också mörk, lite ljusare än svart.
Varför blir det så? Eller är det helt enkelt att bilden på MM inte stämmer?

2.
När jag har kokat klart vörten, kylt och tagit OG, så har OG 5/6 gånger varit högre än beräknat.
Jag har följt recept slaviskt tycker jag och mätaren är kalibrerad.
Varför blir det så?
Och om det blir så, är det bara att späda ut med friskt vatten, eller finns det några risker med det, eller ska man kanske inte alls göra så?


Hoppas någon orkar svara, är som sagt nybörjare med 6 bryggningar i ryggen.
lyckholm
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 01, 2023 16:55

Re: Lite frågor från en nybörjare.

Inlägg av lyckholm »

1. Är det något problem?
2. Är det något problem? Ölet blir starkare men jag accepterar hellre det än spär ut vörten. Prova att använda lite mer vatten nästa gång eller laka ur BIAB-påsen. Det tar några bryggningar innan man "känner" sin utrustning.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Lite frågor från en nybörjare.

Inlägg av Fisken »

lyckholm skrev: ons feb 01, 2023 11:41 Ölet blir starkare men jag accepterar hellre det än spär ut vörten.
Har hört flera som avråder från att späda vörten efter kok, men fattar inte varför det skulle göra skillnad? Om man har i mer vatten i urlakningen/under koket/efter koket borde göra detsamma sålänge og blir samma i slutändan?

Till ts: att det blir mörkare kan ha med oxidation att göra. Flaskjäsning innebär alltid att det kommer lite syre i flaskorna. Annars innebär ju högre og att även andra ämnen är mer koncentrerade, kan också vara det som påverkar. Hur hårt man kokar påverkar hur mycket vatten som dunstar rätt mycket. Kanske kokar du intensivare än de gjort på maltmagnus.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lite frågor från en nybörjare.

Inlägg av latmasken »

Man bör nog späda med kokat vatten i såna fall, för en av poängerna med kokningen är ju att ta död på eventuella mikroorganismer.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster