Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vatten till mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
bryggerii
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 23, 2022 22:30
Utrustning: plastbrännare

vatten till mäsk

Inlägg av bryggerii »

Hallå där, jag har planer på att bygga mig en plastbrännare och köra några liter. Men nu när jag sitter och läser på lite om mäsktillverkningen på en guide jag hittade på detta forum så stötte jag på denna text.

"2.2.3 Vatten Ta det direkt från duschsilen för att syresätta vattnet så mycket som möjligt. Om man bor nära
en pappersindustri kan vattnet vara svårjäst, det går att avhjälpa genom att först filtrera vattnet
genom lite aktivit kol."

Nu råkar det faktiskt vara så att jag bor cirka 200 meter från en väldigt stor pappersindustri. Tror ni att det har någon större påverkan på vattnet som guiden beskriver det, och ifall jag är tvungen att filtrera vattnet innan jag använder det till mäsken?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: vatten till mäsk

Inlägg av latmasken »

Jag är alltid skeptisk till konstiga påståenden som inte förklarar varför... På vilket sätt skulle en pappersindustri påverka vattnet?

Det jag möjligen kan tänka mig är att svavel som används vid massatillverkning kan vara jäsningshämmande, men det ska väl inte hamna i dricksvattnet? Om det nu gör det lär det ju i såna fall hamna i vattnet vid källan (vattentäkten) snarare än där du bor (det lär ju inte tränga in i ledningarna som ligger nergrävda i marken.)

Kommunen/vattenverket brukar ha analysrapporter för dricksvattnet där man kan se vad som finns, och om det finns nåt svavel i vattnet står det med stor sannolikhet med där.
bryggerii
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 23, 2022 22:30
Utrustning: plastbrännare

Re: vatten till mäsk

Inlägg av bryggerii »

Ja jo precis jag tyckte det lät lite halvskumt att vattnet skulle vara annorlunda bara för jag bor vid en pappersindustri. Tänkte ta och köra igång nästa vecka så får helt enkelt se hur det blir men känns som att det inte ska spela någon roll. Tack
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: vatten till mäsk

Inlägg av nyfiken77 »

Kommunen/vattenverket levererar troligen vatten till pappersindustrin där du bor. Sk friskvatten, normalt sett har de en egen vattenkälla för sin produktion och vattnet från vattenverket används endast där det behövs "rent" vatten. Att det skulle störa grannarnas vattenkvalitet måste vara en skröna, visst vattenkvalitén eller vattnets hårdhet skiljer sig i landet. Sök på nätet så hittar du mer info.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster