Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Harris SCLF16 Stay Clean Soldering Flux

Mjuklödning och hårdlödning
sis2343
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 04, 2008 1:54

Harris SCLF16 Stay Clean Soldering Flux

Inlägg av sis2343 »

Hej på er

Harris SCLF16 Stay Clean Soldering Flux verkar vara lite klurigt att få tag på.
Köpte en kruka på ebay men den blev stoppad innan den lämnade USA och stålarna kom tillbaka. Tänkte att man måste kunna röra ihop den smörjan själv. Den innehåller ju bara ammoniumklorid, zinkklorid, saltsyra, metanol och vatten enligt säkerhetsdatabladet. Sagt o gjort jag beställde lite grejer och rörde ihop en laddning och ut och prova på lite skrot bitar av
rostfritt och koppar med både 100% ten och 96/4% silver med väldigt bra resultat.
Någon annan som provat detta?
Alla stavfel är medvetna.
Romskallen
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis feb 08, 2022 10:27
Utrustning: Under uppbyggning

Re: Harris SCLF16 Stay Clean Soldering Flux

Inlägg av Romskallen »

Hur har det gått med det här experimentet?

Jag går nämligen i samma tankar. Har fluxpasta med 25% zinkklorid redan.
Saltsyra 30% går ju köpa av fabrikat Nitor. Ammoniumklorid hittar jag ingen säljare av och metanol bör ju gå ersätta med ~90%ABV heads eller liknande.

Hur gjorde du? Har du fortsatt använda det? Som jag förstår är det med vanligt tenn och låg temperatur, dvs mjuklödning på svenska. Det är just den metoden att löda SS/Cu med jag är intresserad av.

Uppdatera hemskt gärna tråden.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Harris SCLF16 Stay Clean Soldering Flux

Inlägg av rull_bull »

Det är surt att man inte kan få in Harris i Sverige längre, det är grymt!

Detta finns dock som alternativ i Sverige:

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... AwLDEga2c=

Funkar med rostfritt och koppar, rostfritt mot rostfritt etc.
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster