Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsningsprocess

Utrustning och teknik.
Zoega74
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jul 01, 2013 12:06
Kontakt:

Jäsningsprocess

Inlägg av Zoega74 »

Nu var det många år sedan som jag bryggde något över huvud taget. Jag har bryggt mjöd innan. Nu blev jag sugen igen och ville brygga mjöd. I min sats tänkte jag jäsa i två omgångar. Nu har jag ca 19-20 liter som ska bli mjöd. Vad jag undrar om min jäst som jag tillsatte.
Det står i användar instruktionen att upp till 23 liter går bra (Jack's mead Yeast m05). Vad händer sen? Jag ska i mitt nästa steg hälla i mer honung och vatten, så det blir nog mer över 23 liter. Kanske 25-30 liter. Stannar jäsningprocessen efter 23 liter? (vilket låter konstigt) Det kanske inte handlar om det utan att om man tillsätter senare då fungerar jäsningen ändå?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1039
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Jäsningsprocess

Inlägg av Andy »

Det ska nog gå bra.

Jäst förökar sig. Du kan nog använda den till 100 liter - men det skulle ta längre tid.

Om du skulle jäsa mycket större mängder skulle du kanske behöva tillsätta mer jästnäring dock.
Zoega74
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jul 01, 2013 12:06
Kontakt:

Re: Jäsningsprocess

Inlägg av Zoega74 »

Ja, när jag tänker efter så kan man nog ta ett litet glas och spara som jäskultur inför nästa sats också?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1039
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Jäsningsprocess

Inlägg av Andy »

Precis!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster