Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsningen kommer inte igång

Utrustning och teknik.
Lars56
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 13, 2022 10:53

Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Lars56 »

Förra året bryggde jag vin på mina egen odlade vindruvor och lyckades få ett fantastiskt gott vin för att att vara första gången. Jag följde instruktioner enligt en you tube kanal och allt fungerade jättebra. I år har jag påbörjat min bryggning av druvor från samma planta jag har satt till min vinjäst och hade då en oechsle värde på 50 vilket enligt mina noteringar skall vara ok ( inte över 80 ) enligt vad jag läst. Nu har vinet stått på damejeanne i 5 dagar och ingen jäsning har börjat, mätte oechsle värdet idag och den låg då på 5? vad gör jag? väntar eller sätter till sockerlag, förra året tillsatte jag inget extra socker alls.
Vore tacksam för tips.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av latmasken »

Hur vet du att ingen jäsning har börjat? Om oechsle sjunkit måste ju nåt hänt.
Lars56
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 13, 2022 10:53

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Lars56 »

Eftersom jag har jäsrör på damejannen ser jag ju om det jäser! Hur då oechle värdet sjunker vet jag inte. Jäsning kan väl inte ske utan att det syns i jäsröret? Min fråga var om jag skall sätta till socker lag för att försöka få igång jäsningen, vad jag förstår måste det ju finnas en högre oechle värde för att jäsningen skall vara aktiv och enda sättet är väl att tillsätta socker?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Andy »

I år har jag påbörjat min bryggning av druvor från samma planta jag har satt till min vinjäst och hade då en oechsle värde på 50 vilket enligt mina noteringar skall vara ok ( inte över 80 ) enligt vad jag läst. Nu har vinet stått på damejeanne i 5 dagar och ingen jäsning har börjat, mätte oechsle värdet idag och den låg då på 5?
Ska det stå 50 på både möjligtvis?

Annars så har det sjunkt 45 grader. Anledningen lär vara att det har jäst
Lars56
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 13, 2022 10:53

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Lars56 »

Kan det jäsa utan att det bubblar i jäsröret? och som sagt är det ok att tillsätta socker och eventuellt mer jäst nu. Om det har jäst har det ju bara jäst under 2-3 dagar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av latmasken »

Ja, det kan jäsa utan att det bubblar i jäsröret, om koldioxiden kan smita ut nån annanstans. Det kan räcka med en väldigt liten glipa (ett hårstrå i kläm) för att det inte ska bubbla i jäsröret.

Mer jäst behöver man bara tillsätta om jästen dött. Jästen är en levande organism som förökar sig och den "tar inte slut" på nåt sätt.

Tillsätta mer socker kan fungera, om de inte redan är för hög alkoholhalt så jästen gått i dvala.
Lars56
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 13, 2022 10:53

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Lars56 »

Tack för ditt svar, skall kolla alkoholhalten innan jag sätter till mer socker
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av latmasken »

Har du inte en ebulliometer kan du inte kolla alkoholhalten så länge det finns socker kvar.

En hydrometer (som används både för att mäta sockerhalt och alkholhalt) mäter bara densiteten. Socker ger högre densitet än vatten, alkohol ger lägre. Problemet är att om du det är både socker och alkohol i blir det svårare att mäta.

Och du har ju redan mätt oechsle, d.v.s. du har mätt densiteten redan. Du får inte annat värde bara för att du använder en hydrometer med annan skala.

Det finns tabeller, om man vet hur mycket socker man hade från början, eftersom den alkohol som finns kommer från socker går det att räkna baklänges.
Lars56
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 13, 2022 10:53

Re: Jäsningen kommer inte igång

Inlägg av Lars56 »

Ok, tack
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster