Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det jäser aldrig ut helt

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av Drake »

Hej!

Nu har jag testat att göra vitt vin för första gången. Har satt en riesling.

Enligt instruktionerna ska vinet vara färdigjäst på 10-14 dagar och öchslevärdet cirka 0 för ett halvtorrt vin och -5 för ett torrt.
Jag vill ha ett riktigt torrt vitt vin och har därför väntat på att det ska komma ner till -5.

Men nu har det jäst i över fyra veckor(!) och öchslevärdet är bara på 0, eller kanske någon enstaka minusgrad. Jäsningen pågår fortfarande för det bubblar till i röret var 30:e eller 40:e sekund eller så. Resultatet har inte förändrats på åtminstone en vecka.

Kan jag våga låta den stå ännu längre, eller är det här så bra det rimligtvis blir?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av ranald »

Så länge det bubblar så är det bara att fortsätta att vänta.
JonasJ
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 10, 2022 18:47

Re: Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av JonasJ »

Hade liknande fråga så bra att jag fick svar här.
Mitt vita vin är inne på 14 + 2 dagar och de två senaste dagarna sjönk det från 1.008 till 1.002 så det är väl bara att avvakta. Bubblar var 30:e sek.
Det kan alltså pågå ganska många veckor till?

En fråga till; när jag tar prover så kommer det med en hel del jästfällning, kanske pga av att kranen sitter lite lågt.
Är det i praktiken ett måste att tappa över till ett annat kärl för att få ett klarare vin? Hade ni gått via kran eller hävert ovanifrån?
Tyvärr har jaga bara ett 23-l jäshink till utan kran. Kan jag tappa över det en gång till ursprungskärlet för att kunna flaska via kran sen eller finns det nackdelar med att göra så?
Tack för feedback.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av Andy »

Är det i praktiken ett måste att tappa över till ett annat kärl för att få ett klarare vin?
Nej, det tror jag inte att det är. Ska du ha i klarningsmedel? Om du ska ha i klarningsmedel så har jag för mig att man inte ska tappa över vinet innan. Bottensatsen behövs för att medlet ska kunna verka bra.
Hade ni gått via kran eller hävert ovanifrån?
Hävert ovanifrån.
Tyvärr har jaga bara ett 23-l jäshink till utan kran. Kan jag tappa över det en gång till ursprungskärlet för att kunna flaska via kran sen eller finns det nackdelar med att göra så?
Vet ej om det finns några nackdelar.
JonasJ
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 10, 2022 18:47

Re: Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av JonasJ »

Tack för input.
Idag ett par dagar senare bubblar det 1 gång per minut. Vad räknas som avstannad jäsning?
Klarningsmedel ska användas enl receptet.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Det jäser aldrig ut helt

Inlägg av Andy »

Vad räknas som avstannad jäsning?
Vet ej. Du kan prova att smaka på det. Om det smakar för sött så vill du låta det jäsa vidare. Om du tycker att det smakar bra så kan du väl besluta att det har jäst färdigt och ha i jässtopp.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster