Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Back in business

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Back in business

Inlägg av Farbror_Plast »

Hej allihopa

Nu var det väl så längesedan jag var aktiv i bryggeriet att de flesta inte vet vem jag är, men det är intressant att se att plastbrännaren fortfarande lever kvar och spiralbrännaren, och arc. Inte tittat på forumet hur det har utvecklats men är nyfiken på om det finns gamla rävar kvar än? de för över 10 år sedan.

Utvecklade plastbrännaren för övrigt för ett antal år sedan till att ge bra styrka, tror inte det finns online, det får vi ordna.

Farbrorn till plastbrännaren osv.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Back in business

Inlägg av Farbror_Plast »

Vi får se vart det leder, vart folk står idag. Vilka som är aktiva. Bryggforum var för många år sedan lite av en smältdegel för kreativitet i något vi hade gemensamt. Kanske kan vi hamna där igen. Att hitta på nya lösningar, förbättringar, att ha roligt att utveckla och hitta på saker. Det är satans roligt det!
Senast redigerad av Farbror_Plast, redigerad totalt 1 gång.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Back in business

Inlägg av tonyclifford »

Själv började jag för 1,5 år sen och man behöver inte mycket td av forumläsande för att inse att du är en legendar. Välkommen tillbaka!
Fråga: I amerikanska forum är man livrädd för allt som inte är koppar rostfritt eller PTFE, har du under tiden som gått reviderat din inställning tll plastanvändande i kontakt med etanolångor.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Back in business

Inlägg av tonyclifford »

Och gällande forumet är jag under intrycket att det inte är så mycket fart i det nu för tiden. Synd...
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Back in business

Inlägg av Farbror_Plast »

Det är ungefär samma inställning som tidigare, även om det är över lag mer kritik mot plast i samhället numera än för 20 år sedan. Såklart är det bra att kunna använda material som är inerta om man kan, men alkohol säljs på plastflaskor och transporteras på IBC av polyeten eller på plastfat av hdpe utan att det är ett problem. Så nej det är samma inställning som tidigare, men om jag får välja så föredrar jag personligen att apparaterna är i rostfritt före plast, fast det är ett känslomässigt beslut. På samma sätt som jag föredrar rostfria bunkar i köket.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Back in business

Inlägg av AirQ »

Kul och se att du är tillbaka, välbehövlig injektion i forumet, du hade nog lagom slutat skriva här när jag joinade :)

Finns rätt många av de gamla som dyker in sporadiskt och skriver någon kommentar eller drar någon tråd med något projekt en liten stund men i övrigt så är det snigelfart så att säga då de flesta tar sig till andra typer av forum så som facebook med frågor för hembryggning osv, och man märker att idag så frågar folk hellre än att försöka läsa sig till informationen så då passar det sig bättre att slänga en fråga på FB och få 25 olika svar på 10min än att googla och försöka hitta något på forumet.


Välkommen tillbaka! :)
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Back in business

Inlägg av Farbror_Plast »

Tack :)

Jo så är det väl. Lite synd det där med att forumen blir urvattnade även om det finns en stor finess med facebooks forum, finns forum om allt, men de är av lite annan karaktär. Projekt passar bättre på phpbb forum. Vi får se hur aktiv jag blir själv :) men lite ideer finns det att testa allt eftersom. Alltid trevligt med feedback och förslag när man är i byggsvängen också.
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 611
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Re: Back in business

Inlägg av Admino »

Varmt välkommen tillbaka!
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Back in business

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Hej och välkommen tillbaka!
Så roligt med en riktig legendar. Jodå, här är det ett härligt och muntert gäng ska du veta. :D

Din uppfinning har verkligen förändrat mitt liv!
1. Sparat in 16 720 kr jämfört med köpebrännvin
2. Kärringen lämnade mig, hon bara gnällde när man tog en liten rackare så det var lika bra, sparat ca 300 000 kr på det!
3. Upptäckt Findus färdigmat (har nog inte sparat så mycket på det :unsure: )
4. Skaffat katt, sparat ca 230 kr på musfällor :mrgreen:

Hoppas på mycket inspiration från Eder.

Måndagsskål från Gösta :thumbup:
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Back in business

Inlägg av Farbror_Plast »

-borttaget-
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster