Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Grundläggande utrustning och teknik.
Gunde_granat
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 16, 2022 10:33
Utrustning: Grainfather

Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av Gunde_granat »

Tjenare,

Har precis börjat använda Corneliusfat och har sökt runt på internet efter svar men hittar inte riktigt det jag är ute efter. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig.

Just nu har jag en red ale som ligger på fatet i rumstemperatur med ett konstant tryck på 1,5 bar (kranen är öppen). Min plan är att det ska få vara så i 4 dagar för att kolsyresätta ölet. Om inte det är helt galet tänktt (Säg gärna till) så har jag följande frågor:

1. Hur gör jag på bästa näst när jag ska sänka trycket till serveringstryck?
2. Är 0.3 bar ett bra serveringstryck
3. Efter att serveringen är klar, måste jag då öka trycket till 1,5 bar igen?
4. Om JA på fråga 3, behöver jag ha konstant tryck på 1,5 bar hela tiden tills nästa gång det är dags att servera?

Stort tack för all hjälp jag kan få
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av vafan »

Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 Tjenare,

Har precis börjat använda Corneliusfat och har sökt runt på internet efter svar men hittar inte riktigt det jag är ute efter. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig.

Just nu har jag en red ale som ligger på fatet i rumstemperatur med ett konstant tryck på 1,5 bar (kranen är öppen). Min plan är att det ska få vara så i 4 dagar för att kolsyresätta ölet. Om inte det är helt galet tänktt (Säg gärna till) så har jag följande frågor:
Optimalt så kolsyrar du fatet vid 0C, kolsyran binder sig lättare i kyla.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 1. Hur gör jag på bästa näst när jag ska sänka trycket till serveringstryck?
Jag vrider först regulatorn motsols allt som det går, sen lättar jag på trycket i fatet.
Sen vrider jag upp regulatorn till serveringstryck.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 2. Är 0.3 bar ett bra serveringstryck
Jag brukar ligga på 0.6-1.1 bar har jag för mig.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 3. Efter att serveringen är klar, måste jag då öka trycket till 1,5 bar igen?
Nej!
BIAB+NoChill Nuff Said!
Gunde_granat
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 16, 2022 10:33
Utrustning: Grainfather

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av Gunde_granat »

vafan skrev: mån jan 17, 2022 17:21
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 Tjenare,

Har precis börjat använda Corneliusfat och har sökt runt på internet efter svar men hittar inte riktigt det jag är ute efter. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig.

Just nu har jag en red ale som ligger på fatet i rumstemperatur med ett konstant tryck på 1,5 bar (kranen är öppen). Min plan är att det ska få vara så i 4 dagar för att kolsyresätta ölet. Om inte det är helt galet tänktt (Säg gärna till) så har jag följande frågor:
Optimalt så kolsyrar du fatet vid 0C, kolsyran binder sig lättare i kyla.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 1. Hur gör jag på bästa näst när jag ska sänka trycket till serveringstryck?
Jag vrider först regulatorn motsols allt som det går, sen lättar jag på trycket i fatet.
Sen vrider jag upp regulatorn till serveringstryck.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 2. Är 0.3 bar ett bra serveringstryck
Jag brukar ligga på 0.6-1.1 bar har jag för mig.
Gunde_granat skrev: sön jan 16, 2022 10:41 3. Efter att serveringen är klar, måste jag då öka trycket till 1,5 bar igen?
Nej!
Tack så mycket för bra svar, väldigt uppskattat!

En extrafråga: Ska jag tömma fatet helt på kolsyra efter serveringen eller skall jag bara behålla severingstrycket?

Tack!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av vafan »

Gunde_granat skrev: tis jan 18, 2022 9:12
Tack så mycket för bra svar, väldigt uppskattat!

En extrafråga: Ska jag tömma fatet helt på kolsyra efter serveringen eller skall jag bara behålla severingstrycket?

Tack!
Jag rengör alltid mina fat efter att de är slut, ligger alltid lite "skit" i botten.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Gunde_granat
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 16, 2022 10:33
Utrustning: Grainfather

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av Gunde_granat »

vafan skrev: tor jan 20, 2022 13:54
Gunde_granat skrev: tis jan 18, 2022 9:12
Tack så mycket för bra svar, väldigt uppskattat!

En extrafråga: Ska jag tömma fatet helt på kolsyra efter serveringen eller skall jag bara behålla severingstrycket?

Tack!
Jag rengör alltid mina fat efter att de är slut, ligger alltid lite "skit" i botten.
Tack för tipset, men tänkte mer mellan serveringar. Säg att jag har 0,5 bar serveringstryck, häller upp ett glas och sedan inte vill ha mer den dagen. Ska jag då stänga kranen och behålla 0,5 bar tills nästa gång jag vill ta en öl eller ska jag släppa ut det trycket som finns kvar efter att jag stängt kranen?

Ha det gott!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av vafan »

Gunde_granat skrev: tor jan 20, 2022 14:47
Tack för tipset, men tänkte mer mellan serveringar. Säg att jag har 0,5 bar serveringstryck, häller upp ett glas och sedan inte vill ha mer den dagen. Ska jag då stänga kranen och behålla 0,5 bar tills nästa gång jag vill ta en öl eller ska jag släppa ut det trycket som finns kvar efter att jag stängt kranen?

Ha det gott!
Du kan ha trycket på ifall du är 100% att det inte finns någon läcka. :)
BIAB+NoChill Nuff Said!
Gunde_granat
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jan 16, 2022 10:33
Utrustning: Grainfather

Re: Frågor om kolsyresättning Corneliusfat

Inlägg av Gunde_granat »

vafan skrev: fre jan 21, 2022 20:52
Gunde_granat skrev: tor jan 20, 2022 14:47
Tack för tipset, men tänkte mer mellan serveringar. Säg att jag har 0,5 bar serveringstryck, häller upp ett glas och sedan inte vill ha mer den dagen. Ska jag då stänga kranen och behålla 0,5 bar tills nästa gång jag vill ta en öl eller ska jag släppa ut det trycket som finns kvar efter att jag stängt kranen?

Ha det gott!
Du kan ha trycket på ifall du är 100% att det inte finns någon läcka. :)
Hm, det är jag inte helt säker på så kanske är bättre att stänga av flödet och eventuellt få lite mindre kolsyra över tid :) tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst