Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Är detta vin kört?

Utrustning och teknik.
MickePickePö
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 13, 2021 11:17

Är detta vin kört?

Inlägg av MickePickePö »

För 4 veckor sedan så påbörjade jag och min familj ett vinkit från PGW med mousserande vin.
Jäsningen höll sig aktiv i 3 veckor, och sista veckan så bubblade det ca 1 gång var 10e sekund.
Nu till problemet. Det är GRUMLIGT. Och på ytan kan man se en liten halvtransparent gele-liknande grej flyta omkring.
Är vinet kontaminerat? Vågar man tillsätta klarningsmedel och buteljera ändå?
Det har jäst på en jämn temperatur av 19 grader, och vi desinfekterade allt enligt anvisningarna. Hade t.om handskar på oss under processen.
Här är bilder.
Bild
Bild
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Är detta vin kört?

Inlägg av Sucram »

Jag är defenitivt ingen expert men jag skulle absolut klarna och smaka på vinet och om jag tyckte att det smakade gott så skulle jag buteljera det och dricka av det. Jag tror att om vinet är så dåligt så att det är farligt då kännesr man det på smaken. Mitt råd är att alltså att låta smaken avgöra om det är drickbart eller inte.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster